Program pro dělení slov při tisku braillova písma

David Antos xantos at informatics.muni.cz
Wed Jul 25 11:14:11 CEST 2001

buchal at brailcom.org writes:

> Dobrý den,
>
> mám následující problém:
>
> Potřebuji pro textový soubor použít program pro dělení slov. Je to
> úplně obyčejný textový soubor, který se posílá na speciální zařízení
> pro tisk Braillova hmatového písma.
>
> Vím, že v LateXu se nějaký program pro dělení slov používá, ale nevím,
> zda by šel tento program použít nějak jednoduše externě například tak,
> že když jej použiji pro textový soubor, udělá příslušná dělení a
> přeformátuje řádky.

Deleni slov je dost "nizkourovnova" zalezitost TeXu. Vhodna mista deleni
se hledaji pri zlomu odstavce pomoci vzoru. Jak tato zalezitost presneji
funguje, to najdete strucne popsano v clanku, ktery jsem napsal s Petrem
Sojkou pro SLT 2001 a podrobne v TeXbooku, appendix H nebo v TeXbooku
naruby (coz z toho nejspis doporucuji :-), spousta prikladu). Pokud
potrebujete pouzit jen vzory deleni slov a podle nich delit, postacila
by Vam snad knihovna Jana Pazdziory pro tyhle veci, je to v Perlu a k
nalezeni na CPANu (hledejte podle TeX, moc toho nebude). S externim
programem pro zlom odstavce to bude asi trochu horsi, je to komplikovana
zalezitost. Pan Pazdziora tusim implementoval prototypovy system, na
kterem zkousel nejake veci ohledne zlomu (opet v Perlu), ale nevim, jak
moc je to prakticky pouzitelne. Zkuste www.fi.muni.cz/~adelton.

> Zatím tisknu tak, že v Emacsu napíšu text bez jakýchkoliv speciálních
> formátovacích značek a pak tento buffer tisknu na předvolenou
> tiskárnu.
>
> Představuji si, že by snad bylo možné použít formátovací a dělící
> program, který se používá v LateXu. Můžete mi to prosím někdo
> potvrdit, vyvrátit a případně poradit?

Pokud byste chtel v podstate "sazet" Braillovo pismo TeXem, myslim, ze v
principu tomu nic nebrani. Problem by byl s vystupem. Jestli dobre
chapu, mate specialni "tiskarnu", ktera tiskne znaky jako text. V tom
pripade by slo z TeXem vytvoreneho dvi tahat jen informace o novych
radcich a tisknutych znacich a ty posilat na tiskarnu. (Samozrejme by to
chtelo nastavit parametry sazby na pevne mezery a podobne.)
Nejsem si ale zcela jist, zda by vysledek odpovidal vynalozene praci.
Pokud jde o znaky pevne sirky s mezerami pevne sirky, mam pocit, ze by
mohlo byt mene pracne zkombinovat Adeltonovu knihovnu pro deleni slov
s UNIXovou utilitou fmt. Je to jen napad, tak to prosim berte :-).
Dost zavisi na tom, co umi to vystupni zarizeni, aby se nechodilo s
kanonem na vrabce. On to ale uplne vrabec nebude...

> Díky.

                                D.A.
--

  Fight against           David Antos