No subject - cislo posledni stranky

Hans Ginzel hans at kolej.mff.cuni.cz
Tue Jul 17 15:29:46 CEST 2001

> Dekuji, neco na tom bude, ale mezitim jsem prisel jeste na dalsi veci:
>
> Kdyz ten soubor last.tex otevru a nactu do nej to cislo, musim jej pak
> zavrit, jinak \input nefunguje. V TBN jsem nasel, ze se to dela pomoci

  Tahle věta je zmatená. Při \input TeX otevře soubor, přejde na čtení
(a processování -- expandování maker) z něj, pak jej uzavře a vrátí se k
práci z původnímu souboru. V tuhle chvíli už můžete soubor třeba otevřít
na zápis, zapsat do něj definici \def\lastpage{poslední číslo strany}
a zavírat ho nemusíte, neboť TeX při \end zavře všechny otevřené
soubory.

   Pozor, nepleťte si \inputování souboru s otevřením souboru na čtení
(\newread, \openin), čtení z něj (\read) a zavření (\closein). Soubor
otevřený na zápis se zavírá pomocí \closeout.

   V minulém návodu ještě ošetřte \input last při prvním překladu, kdy
ještě soubar last.tex nexistuje třeba tak, že \input obalíte pomocí
	\scrollmode
	\input last
	\errorstopmode
nebo pomocí makra \softinput z TBN.

> Nakonec jeste -- nevite o nejake knizce, ktera by byla necim mezi Jemnym uvodem do TeXu (Doob) a TBN (Olsak)? Prvni je dost pro zacatecniky  a vycerpal jsem jeji moznosti, druha je pro mne misty nepochopitelna a chybi mi tam

    Podívejte se ještě na prvni.tex od pana Olšáka. Přesto, že je to
první setkání s TeXem, je tam hodně poučného. Dále kniha Typografický
systém TeX od téhož autora. Na konci knihy rozebírá makra, kterými byla
kniha vysázená. Spolu s dalšími ukázkami je můžete stáhnout z archívu

	ftp://math.feld.cvut.cz/pub/olsak/

TBN je velmi solidní kniha. Na referenční knihu mě přijde i docela
čtivá. Je pravda, že už jsem zkušenosti s TeXem měl. Chcete-li pronikat
přes postupné příklady, začněte číst originální TeXbook od prof. Knutha;
vždyť tahle je přeci psaná naruby :-)

   Mnoho úspěchu s TeXem přeje

						Hans Ginzel

PS: Na dotazy je tu tato konference. Využívejte i její archív, je na něj
odkaz z www.cstug.cz.