Fonty v METAPOSTu

Jaromir Kuben kuben at scova.vabo.cz
Mon Apr 23 09:48:54 CEST 2001

Lubos Kloc píše:

> mezi btex a etex muzete mit jakykoliv prikaz TeXu, tedy i
> zmenu fontu. Krome toho muzete zmenit font globalne
> pro cely obrazek pomoci verbatimtex prepinac fontu etex
> nekde na zacatku obrazku.

To je sice pravda, ale problem bude asi jinde. Metapost zrejme vola
(implicitne) plain, a ten by pouzil cmr font. Jestli je tedy font
skaredy, spis to vypada, ze pri prohlizeni postscriptu doslo k
substituci
fontem Courier, protoze se cmr font nenasel.
Odhaduji, ze primo vysledny vystup z metapostu prohlizite napr. v
ghostview.
Protoze ghostscript standardne (bez upravy) nezna cmr fonty, nastane
predchozi jev. Pokud zaradite obrazek do texu a pouzijete dvips (resp.
pdftex), nemelo by se to stat.

Podivejte se na zacatek souboru s obrazkem, jestli je tam neco jako
%*Font: csr10 85.03943 9.96265 62:800402
resp.
%%DocumentFonts: csr10
 /csr10 /csr10 def
/fshow {exch findfont exch scalefont setfont show}bind def
podle toho, jak jste mel nastavene prologues (0 resp. 1).
Pro prime prohlizeni ghostscriptem je nutna druha varianta.
Pokud to tam je, je problem v substituci.

> K tomu se hodi funkce clip:
> Nejprve vysrafujete dostatecne velkou plochu,
> nejspise pomoci for ... endfor.
> pak nakreslite uzavrenou cestu a udelate:
> clip <srafy> to <cesta>, kde v promenne
> <srafy> mate tu vysrafovanou plochu
> a v promenne <cesta> ohranicujici
> krivku.

Pokud par dni vydrzite, bude na siti nekde prace M. Kratke o metapostu
a baliku mfpic. A ten umoznuje velmi jednoduse nejruznejsi druhy
srafovani.
Zdravi
        Jaromir Kuben