Fonty v METAPOSTu

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Mon Apr 23 09:08:50 CEST 2001

Petr Kucera wrote:

> Dobry den,
>
>         prosim Vas, jak se daji menit v METAPOSTu fonty? Kdyz jsem v nem neco
> vytvoril a dal jsem:
>
> label.pos(btex $neco$ etex, (x,y));
>
> tak se pouzil takovy celkem nevzhledny font. Vypadalo to skoro jako font pro
> verbatim prostredi nebo nejak tak podobne. Ja bych chtel pouzit normalni TeXovy
> font, ktery pouzivam v dokumentu.

mezi btex a etex muzete mit jakykoliv prikaz TeXu, tedy i
zmenu fontu. Krome toho muzete zmenit font globalne
pro cely obrazek pomoci verbatimtex prepinac fontu etex
nekde na zacatku obrazku.

>         Dale bych se tedy jeste zeptal, jak mohu vysrafovat nejakou oblast.
> Napr. mam
>
> draw (x1,y1)--(x2,y2)--(x3-y3), cycle; % Pisu to ted z hlavy a nevim presnou
>                                        % syntaxi pro uzavrenou krivku.
>
> a vnitrek bych chtel napr. vyplnit nejakym srafovanim. (Popr. jak se da jeste
> menit hustota srafovani?)

K tomu se hodi funkce clip:
Nejprve vysrafujete dostatecne velkou plochu,
nejspise pomoci for ... endfor.
pak nakreslite uzavrenou cestu a udelate:
clip <srafy> to <cesta>, kde v promenne
<srafy> mate tu vysrafovanou plochu
a v promenne <cesta> ohranicujici
krivku.

Obvykle se doporucuje pred vznesenim dotazu
v konferenci precist alespon zakladni dokumentaci.
Tohle vsechno (a mnohem vice) se doctete v prirucce
"A User's Manual for MetaPost", ktera by mela
byt soucasti kazde distribuce MetaPostu.
(soudor mpman.ps) nekde v .../texmf/doc/metapost/..
Doporucuji precist, nebo alespon prolistovat.

            S pozdravem,

                        Lubos Kloc