Prakticka typografie

Zdenek Wagner - Ustav chem.procesu AV wagner at cesnet.cz
Thu Apr 19 11:48:36 CEST 2001

On Thu, 19 Apr 2001, Petr Olsak wrote:

> Pokud se nekde dotykaji technickych pocitacovych detailu, pak je (podobne
> jako v uvedene ukazce) z toho citit, ze jsou ponekud mimo.

Ja jsem se dival do casti venovane webu a tech polopravd a nepravd je tam
skutecne mnoho.

> [...]
> vetsinou ladeny do polohy, ze TeX je neco sloziteho, co nebude nutne ani v
> zakladech vysvetlovat, ale je treba to respektovat, protoze to mnohdy umi
> veci, ktere jiny soft nemumi. Podorobnosti neuvedeny. Prikladem muze byt
> vykrik napriklad o vazbe mezi \ss a SS jako dvojici male/velke pismeno,
> kterou ma implementovan (pry) jedine TeX. Ve skutecnosti nejde o TeX, ale
> o to, ze v kodovani podle Corku je rezervovany znak s kresbou SS a jeho
> kod je v TeXu nastaven tak, ze je \uccode-m kodu se znakem \ss. Povazuji
> to za vlastnost kodovani, resp. fontu, ale ne zas tak moc TeXu.

A mozna i LaTexovych fd souboru...

> [...]
> jako autor okamzite stahl autorskou smlouvu s CPressem, zadal likvidaci
> existujiciho nakladu a vytvoreni nakladu noveho. Jako autor bych totiz ze
> sebe nechtel delat blbce, kdyz v knize pisu, ze je potreba venovat
> potrebou peci tez priprave obalky. Kdo by likvidaci nakladu zaplatil?
> Zrejme odpovedny pracovnik, ktery byl slepy, kdyz pripravoval obalku. Tech
> slepych lidi urcite muselo byt vice. Ta opomenuta ligatura fi na obalce ma
> v mych ocich stejnou vahu, jako velikymi pismeny na obalce vyvedeny
> napis: "Autor je blbec". To je duvod, proc bych se byl ochoten na to tema

Jeden nakladatel mi vypravel o jinem nakladateli, ktery odmitl prevzit
cely naklad knihy, protoze mu nevytiskli hrbetni radek. V tiskarne museli
vsechny knihy rozebrat, vytisknout novou obalku a znovu svazat samozrejme
na sve naklady). Kdyz jsou totiz knihy v knihkupectvi zasunute v regalech
a nemaji hrbetni radek, zadny zakaznik si je nevytahne a nekoupi. Obalka
Prakticke typografie je take nestastne nevyrazna a kdybych nevedel, ze
takova kniha vysla a kdybych po ni nepatral, vubec bych si ji v
knihkupectvi nevsiml.

> Takze nevim, existence te knihy me v mem rozhodovani o tom, zda zahajit
> praci na TDT, moc nepomohla... V prvni fazi asi sepisu dukladnou recenzi
> Prakticke typografie pro nas casopis a dal se uvidi...

A ja se na TDT uz dlouho tesim...

> Petr Olsak

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz