Prakticka typografie

arnost arnost at cs.cas.cz
Tue Apr 17 09:32:57 CEST 2001

Dne Út, 17 dub 2001 jste napsal(a):

> Sioce ji mam doma dost dlouho, ale jeste jsem nenasel cas na podrobnejsi
> prohlidku, natoz na precteni. Trochu me prekvapil navod na sazbu
> rumunstiny -- pismeno tcedilla ma slozene z t a obycejne carky, zatimco ve
> fontech od Adobe se pouziva skutecna cedilla. V nejakem rumunskem textu
> jsem videl pouziti prave cedilly, ale taky to mohlo byt vysazene spatne.
> Take tam je pomerne podrobny navod, jak se v ruznych jazycich sazeji
> uvozovky. Chybi mi tam svahilstina, hebrejstina, arabstina, hindstina a
> ewe.

To skoro vypada, ze je to pouze opsano z publikace Sazba I., kde se vyskytuje
stejna neduslednost  (co hure, napr. v textu je ccedila nahrazeno dokonce
obracenou carkou pod c).   Osobne nevidim zadny duvod, proc nahrazovat cedilu v
rumunstine necim jinym (je to normalni romansky jazyk, i kdyz cedila zde ve
vyslovnosti oznacuje  zmekcovani).  Vubec se mi zda, ze existuje jakesi
spiknuti proti rumunstine, nebot The Chicago Manual of Style  (14th edition) ji
neuvadi vubec!

Jinak pro srovnani Sazba I. se podrobneji zabyva sazbou techto jazyku:
rustina, nemcina, anglictina,  francouzstina, spanelstina, rectina).

BTW je sazba nemcina v Prakticke typografii zohlednena vuci novemu pravopisu
(vysla uz po reforme)?

--
Arnost Stedry
Ustav informatiky