Dojmy z 19. bienale grafickeho designu

Josef Svoboda xsvoj09 at vse.cz
Wed Sep 6 14:02:50 CEST 2000

Josef Svoboda

Bienále jsem navštívil poprvé; k tomu, že jsem se do Brna
vypravil, mne pohnula témata doprovodných výstav (Frutiger,
Týfa). Výstavu Frutigera bohužel už nenavštívíte, skončila dříve
než celé bienále, už 3. září.

***

Výstava "Read Me -- s Adrianem Frutigerem světem znaků a písmen"
spojuje průřez dílem A. F. s úvodem do tvorby písma, logotypů,
typografie a sazby. Plocha jedné místnosti je rozdělena mezi oba
okruhy asi tak napůl a velice intenzivně využita. Návštěvník,
který sem přišel především kvůli Frutigerovi a méně kvůli
základům typografie, tím může být trochu zaskočen. Obě části však
stojí za shlédnutí. Frutigerovi jsou věnovány tři stěny:

-- vizuální informační systémy na letištích a v metru,
-- vývoj písem Univers, Frutiger, OCR-A, OCR-B,
-- průřez životopisem.

I tyto tři stěny spolu s tištěným průvodcem, který visí na
háčcích pod panely, poskytují vhled do práce tohoto velkého
grafika. Autory výstavy jsou Švýcaři Jürg Brühmann a Anja Bodmer.
Bohužel ji kazí špatný překlad do češtiny.

***

Výstava "Josef Týfa" poněkud zklamala: jsou tu vystavena asi
všechna písma, která Týfa navrhl, bohužel však nejsou jejich
kontury dokonale přesné (asi vinou kopií z fotosazebních
předloh); ve vitrínách jsou položeny (zavřené), které Týfa
graficky upravil, a na stěně visí životopis. Dohromady to není
o moc více, než co můžete vidět v knize "Typographia 2".

***

Z rozsáhlé expozice vlastního bienále popíši jen zajímavé návrhy
písem. V české expozici se střešovická písmolijna prezentuje
digitální adaptací Preissigovy antikvy (Otakar Karlas a František
Štorm) a celým svým vzorníkem.

Velice se mi líbila písma Axela Bertrama (Německo): přechodová
antikva Lucinde je současné písmo s nezaměnitelným charakterem,
dynamická antikva Rubenau a lomené písmo Salomo jsou velice pěkně
zpracovaná "starobylá písma".

Mnoho autorů se snaží o nové, originální bezpatkové písmo pro
univerzálním použití. Jde dnes o určitou módu. Neviděl jsem ale
mezi velkým počtem návrhů žádný výrazný výsledek -- bezpatková
písma jsou si příliš podobná.

Jinou cestou může být lineární antikva (slučuje prvky serifových
i bezserifových písem); takovou vytvořila Yvonne Diedrich
z Německa (ITC Diadis).

Peter Biľak navrhl písmo Eureka v serifové i bezserifové verzi,
Zdá se mi, že serifová verze na to doplatila -- nedosahuje
stejnoměrného zabarvení stránky (http://www.ui42.sk/peterb).

Jsou tu také velice pěkné hříčky:
-- Zootype (logotypy, které dokazují, že zvířata mohou žít i
   uvnitř písmen) (Argentina)
-- Stínové písmo, Cycle, Pletař nerad (písma z
   neobvyklých materiálů) (Krejčíková)

***

Grafický design 2000

je výstava českých a slovenských plakátů ve dvoraně obchodního
domu, jistě oceníte i lávku, po které se sem chodí. Dokládá, jak
se dá vytvořit pasáž i v nepříznivých podmínkách.

***

Studio Najbrt

umožňuje (zdarma) navštívit výstavu piktografických pajduláků z
výroční zprávy, která už byla v Praze.

***

Pozor na to, že bienále má zavřeno v pondělí a úterý!

19. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2000 (doprovodné
výstavy: výstava členů mezinárodní poroty, Josef Týfa, Marcel
Duchamp, Práce z Holandska)
   Místodržitelský palác, Moravské náměstí 1a
   do 24. 9. 2000
   otevřeno: od středy do neděle 10--18, ve čtvrtek 10--19

Studio Najbrt
   Design centrum ČR, Jakubské náměstí 5
   do 15. 9. 2000
   otevřeno: v pracovní dny 10--18

Grafický design 2000
   Atrium IBC, Příkop 6
   do 28. 9. 2000
   otevřeno: v pracovní dny celý den, v sobotu do 14 hodin

Svět přátel -- mezinárodní výstava plakátů
   Křížová chodba Nové radnice, Dominikánské náměstí
   od 12. 9. do 28. 9. 2000