Optické vyrovnání sazby v TeXu?

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Fri Sep 3 15:21:41 CEST 1999

On Fri, 3 Sep 1999, Matej Cepl wrote:

> Dobrý den,
>
> dostal se mi do ruky propagaèní materiál od Amosù (Adobe noviny,
> è.~2/99) na nový Adobe InDesign (který mimochodem podporuje
> "víceøádkový analyzátor", co¾ nápadnì pøipomíná TeXový algoritmus

TeX lame cely odstavec, zatimco InDesign lame nakonfigurovany pocet radku
(da se nastavit maximalne 50).

> [...]
>
>     Optické vyrovnávání sazby
>     ------------------------------
>
>     Jinou unikátní vlastností je optické vyrovnání sazby. Sazba
>     pùsobí na pohled daleko lépe a vyrovnanìji, jsou.li  opticky
>     svìtlej¹í znaky, jako napø. uvozovky, teèka nebo rozdìlovací
>     znaménko (",.,-) umístìny zèásti vnì hranice odstavce.
>     InDesign je vùbec první aplikací, která umo¾òuje takovéto
>     rafinovanosti, je¾ døíve byly doménou zku¹eného sazeèe.
>
> Na pøilo¾ném obrázku to vypadá tak, ¾e rozdìlovník tro¹ièku
> pøesahuje pravý okraj odstavce.
>
> Co vy na to? Skuteènì se takovéto vìci dìlaly? A je TeX (LaTeX?)

Ja a neni... Muzete se docist o "visici interpunkci". Je to v TeXbooku a
psal o tom i Petr Olsak. Myslim si, ze to najdete v knize "Typograficky
system TeX" i "TeXbook naruby". V TeXu se to ovsem resi tim, ze si
pohrajete s metrikami (tj. se soubory tfm). InDesign to ovsem resi zcela
jinak. Ma nejaky vlastni algoritmus, ktery prohlizi tvary znaku a podle
nich sazi. To ma i jine moznosti aplikace. Predstavte si, ze ziskate font,
v nemz je spatne udelany kerning. InDesign pak ma moznost, kdy ignoruje
kerning nastaveny ve fontu a z analyzy tvaru pismen si udela svuj. videl
jsem to na predvadecce firmy Adobe a skutecne jim to funguje.

> 				Hezký den
>
> 								Matìj

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz