Optické vyrovnání sazby v TeXu?

Matej Cepl CeplM at seznam.cz
Fri Sep 3 15:09:16 CEST 1999

Dobrý den,

dostal se mi do ruky propagační materiál od Amosů (Adobe noviny,
č.~2/99) na nový Adobe InDesign (který mimochodem podporuje
"víceřádkový analyzátor", což nápadně připomíná TeXový algoritmus
na zalamování řádků) a tam jsem nalezl funkci, která mě docela
zaujala. Ocituji:

    Optické vyrovnávání sazby
    ------------------------------

    Jinou unikátní vlastností je optické vyrovnání sazby. Sazba
    působí na pohled daleko lépe a vyrovnaněji, jsou.li  opticky
    světlejší znaky, jako např. uvozovky, tečka nebo rozdělovací
    znaménko (",.,-) umístěny zčásti vně hranice odstavce.
    InDesign je vůbec první aplikací, která umožňuje takovéto
    rafinovanosti, jež dříve byly doménou zkušeného sazeče.

Na přiložném obrázku to vypadá tak, že rozdělovník trošičku
přesahuje pravý okraj odstavce.

Co vy na to? Skutečně se takovéto věci dělaly? A je TeX (LaTeX?)
schopný provozovat něco podobného?

				Hezký den

								Matěj