offtopic: Francouzstina, TeX, Emacs

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Thu Nov 4 15:48:04 CET 1999

On Thu, 4 Nov 1999, Josef Krob wrote:

> Presne nechapu v cem je problem pokud jde o sazbu francouzskeho textu.
> 1. Akcenty - to spravi par maker povesenych na klavesove zkratky, nebude
> jich asi vic nez deset (cedille - \c c, accent sc. nad u, i o - \^u, a
> accent grave nad a, e, u - \`a, accent aigu se nepocita - to je jako v
> cestine, nad velkymi pismeny akcenty nejsou nutne)
> 2. Deleni slov - zalezi asi na pouzite distribuci, pri web2c neni problem

Ja jsem vysazel nekolik francouzskych knih, neco kdysi davno v DOSu,
novejsi v OS/2. Text mi autori napsali francouzskym Wordem, to se
vyexportovalo jako obycejny textovy soubor, znaky \c c, \`e a podobne jsem
z puvodniho kodovani nahradil odpovidajicimi TeXovymi sekvencemi pomoci
Search/Replace (tehdy jsem jeste neznal sed), vzory francouzskeho deleni
jsou na CTAN (staci si je stahnout a vygenerovat novy format) a pak uz
jsem jen doplnil makra pr nadpisy, kurzivu apod. Pokud musite napsat text
sam a nelibi se Vam psani \c c, pak piste treba \v{c}, coz mate na ceske
klavesnici, apred zpracovanim TeXem to prozente sedem a udelejte prislusne
nahrady.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/