cestina v metapostu

Rudolf Cejka cejkar at kazi.dcse.fee.vutbr.cz
Mon May 24 13:32:20 CEST 1999

Leo Hadacz <hadacz at math.muni.cz> wrote:

> Dival jsem se do archivu uz predtim, ale nic takveho jsem nenasel (ale je
> jiste mozne, ze jsem se dival spatne).

Mozna jsem o cestine v MetaPostu tehdy v teto konferenci psal ja.
Jenze uz je to nekolik roku/mesicu, co jsem se rozbehani cestiny
v MetaPostu venoval a v soucasne dobe totalne nestiham, takze
nemam ani cas si rozvzpominavat, jak to vlastne tehdy bylo.
Jen vim, ze mi cestina v MetaPostu funguje a to je pro radu dost malo.

Vsechno tedy bez zaruky:

a) Pokud se ve zdrojaku pouzije "prologues := 1", je vsechno spatne,
   protoze vysledek se odkazuje na PS fonty, ktere cestinu nemaji.

b) Vsude, kam jsem TeX instaloval (Solaris, FreeBSD), mam malinko
   opatchovany MetaPost, aby propustil osmibitove znaky. Patche
   pro verzi texk-7.2 jsou v
   http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar/OLD/texpatches-7.2.tar.gz.
   Prenositelnost mi tehdy byla ukradena, hlavne kdyz mi cestina
   lokalne fungovala. Pro MetaPost bude urcite patch aplikovatelny
   na libovolnou verzi, protoze neobsahuje nic velkeho.

c) Pro sazbu ceskeho textu v MetaPostu pouzivam svoje makra v
   http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar/OLD/czlab.mp.gz.
   Umoznuji sazbu dynamicky generovanych retezcu s moznosti
   pouze jednou zavolat TeX (retezce se ve zdrojaku ale bohuzel
   museji uvadet dvakrat) a referencni bod nevraceji na levy dolni
   roh celeho bounding boxu, ale na levy bod roh na zakladnim ucari (?),
   aby bylo mozne lepe zarovnavat vysledne texty. Myslim, ze uvnitr
   je (nebo byla) i varianta, ktera dokaze cesky pracovat i
   s neopatchovanym MetaPostem (znaky s ASCII > 127 se museji
   myslim nahrazovat ^^x) - ale tohle uz si opravdu moc nepamatuji.
   Mozna je hlavni problem v orezavani ceskych znaku na vystupu - musel
   bych se podivat...

Snad vam to trochu zprijemni zivot :-)

--
Rudolf Cejka   (cejkar at dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science