Nekolik dotazu

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Fri Mar 12 18:52:28 CET 1999

Petr Mach pise:

>1) - Existuje prikaz, kterym lze zakazat v celem
>dokumentu, ci jeho casti deleni slov? Zatim jsem pouze
>objevil, jak zakazat deleni slov v konkretnim fontu.

\hyphenpenalty=10000

>2) - Existuje moznost zapamatovat si bod sazby na
>kterem se prave nachazim a moznost se na nej v pripade
>potreby vratit? Neco jako \getcoord \setcoord. Alespon
>v ramci jedne strany, kdyz uz ne dokumentu.

Nikoli. TeX funguje asynchronne, tzn. ze stranka se sestavuje
az v okamziku volani vystupni rutiny. V okamziku nacitani
zdrojoveho textu se jeste nevi, kde prave se nachazi aktualni
bod sazby.

Pokud se chcete vratit po vysazeni urcite casti textu zase do
stejneho mista, musite tuto "urcitou cast" vlozit do boxu nulovych
rozmeru (s pomoci pruznych vyplnku typu \hss resp. \vss, aby
nenastal Overfull).

>3) - Myslel jsem si, ze kdyz vytvorim hbox o sirce 5cm
>a do nej vlozim vbox, tak text, ktery vlozim do vboxu
>se vytiskne do sloupce sirokeho 5cm. To bohuzel
>nefunguje. Nechapu proc a rad bych vedel jak dosahnout
>to, ceho jsem dosahnout chtel. Nejde mi o to, mit text
>siroky 5cm, ale o to, jak dostat do hboxu text, ktery
>je sirsi nez tento hbox, tak, aby se mi zalamal.

Text ve \vboxu se zalamuje podle aktualni hodnoty \hsize.
Zkuste konstrukci:

{\hsize=5cm
\global\setbox1=\vbox{Nejaky text, ktery se zalame do sloupce
   sirokeho 5 centimetru}
}

\box1

>4) - Lze nejak zajistit, aby se mi nejake konkretni
>makro spoustelo vzdy po prechodu na novy radek ci
>stranku? Staci radek, stranka pak uz lze zajistit.

Makro, ktere se spusti pri prechodu na novou stranku, presneji
v okamziku jejiho sestaveni, tedy volani vystupni rutiny,
je mozne pridat do hlavicky ci paticky stranky:

\headline{\mojemakro} resp. \footline{\mojemakro}

Lze take zaridit automaticke provadeni makra pri zacatku:
-- odstavce:          \everypar{}
-- odst. mat. modu:   \everymath{}
-- display mat. modu: \everydisplay{}
-- boxu:              \everyhbox resp. \everyvbox{}
-- hl. vst. souboru:  \everyjob{}

>Dekuji.
>Petr Mach

S pozdravem
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938