diskuse o csplainu a TCX tabulkach

Jaroslav Snajdr snajdr5 at students.zcu.cz
Mon Jun 28 13:41:36 CEST 1999

On Sun, 27 Jun 1999, Michal Kubecek wrote:

> Omlouvam se za svou neinformovanost, ale z predchozi diskuse mam dojem,
> ze nekdo zcela vazne navrhuje, aby implementace TeXu braly v uvahu jakousi
> informaci v komentari. Pokud je diskuse opravdu o tomhle, pak za svou
> osobu rikam jasne NE. Komentar ma byt jen komentar; jedna z mala jistot
> v tomto svete je, ze dva dokumenty, ktere se lisi pouze v komentarich,
> jsou zcela ekvivalentni.

Pouzivate PostScript? Jestli ano, nestrasi vas v noci fakt, ze v DSC je
spousta dulezitych informaci, ktere maji casto podstatny vliv na zpusob,
jakym je s PS souborem nakladano? A co #!/bin/sh v shellovych skriptech? V
Turbo Pascalu jste nepsal direktivy jako {$XXX} ? V pocitacovem svete je
zcela bezne, ze komentar ve specialnim formatu a na specialnim miste v
souboru muze byt "aktivnim" prvkem programu/dokumentu a nevidim duvod,
proc by to v TeXu melo byt tabu.

> Jmeno Thomas Esser jsem videl poprve asi pred hodinou. Predpoklad, ze
> v podstate vsichni uzivatele TeXu na linuxu v CR pouzivaji teTeX, (ktery
> tu zaznel) povazuji za silne prehnany.

Zaznel ode mne, povazuji ho za zcela realisticky a napsal jsem to bez
jakekoliv nadsazky. Vy asi na Unixu pouzivate TeX, ktery jste si
zkompiloval z distribuce web2c (mimochodem, videl jste nekdy jmeno Olaf
Weber?), ale to Vas brzy prejde :-) Web2c uz totiz neni a nebude
samostatny produkt, ktery je releasovan nezavisle na cemkoli jinem, ale je
vzdy soucasti nejake distribuce (TeXlive, teTeX, fpTeX...), podobne jako
je treba GNU assembler ci linker soucasti binutils. Napriklad web2c verze
2.3 byla vydana pouze na CD TeXlive a nikde jinde ji samostatne neuvidite.

Krome techto dvou cest -- teTeX a svepomoc s web2c -- neznam zadny realny
zpusob, jak pouzivat TeX na unixu. Ostatni distribuce jsou jiz bezpecne na
smetisti dejin.

> A i kdyby opravdu vetsina teTeX pouzivala, byl by to duvod prizpusobit
> CSTeX pouze potrebam teto jedne konkretni distribuce

Ano, podle meho nazoru je v tomto pripade nejlepsi prizpusobit se vetsine
a zacit pouzivat TCX tabulky. Zda se totiz, ze se stanou standardnim
resenim pro vsechny TeXove distribuce a nema smysl je odmitat jen proto,
ze je nevymyslel Knuth.

> zvlast kdyz to nejsou skutecne potreby?

Jiz jsem psal, ze tento Esseruv pozadavek povazuji take za malicherny.
Presto vsak povazuji za zcela prijatelne se tomuto pozadavku prizpusobit v
pripade, ze by na nem nadale trval.

> Sdileni zdrojovych textu mezi DOSem a unixem totiz prinasi vic problemu
> nez jen kodovani - napriklad otazku 8+3 case insensitive jmen souboru
> nebo potrebu zmenit catcode znaku s kodem 26, aby se na vystupu
> neobjevovaly zahadne ligatury ae. Mimochodem - nevi nekdo, jak tento
> problem vyresit u Metafontu?

Tento problem presne nechapu, ale mozna stoji za to upozornit, ze TCX
tabulky funguji nejen v TeXu, ale i v Metafont/postu.

-jns

| Jaroslav Snajdr                             http://home..zcu.cz/~snajdr5 |
| snajdr5 at students.zcu.cz                               FIDO: 2:423/33.15 |