diskuse o csplainu a TCX tabulkach

Pavel Janik ml. Pavel.Janik at inet.cz
Sun Jun 27 13:17:15 CEST 1999

Vážení kolegové,

předem mi promiňte, že se i přesto, že mám na svědomí tuto diskusi, ozývám až
nyní, ale bohužel to dříve nešlo.

Diskusi na téma budoucího vývoje csplainu (ano o tom to je, nikoli o kódování
dokumentů na různých systémech, které se ještě navíc k tomu rok co rok mění
apod.) chci otevřít proto, abychom nedělali žádná krátkozraká řešení, abychom
vše již konečně uzavřeli a mohli používat csplain teď i v budoucnu beze
změny. Tedy mé cíle jsou naprosto shodné s cíly Petra Olšáka. Na tom se jistě
shodneme.

Problém je pouze v tom, že (alespoň podle mého názoru) chce Petr řešit
problémy, které nastávají nyní. To je jistě dobré pro nás a mnoho z vás to
potvrzuje (dopisy o různých překódováních např. u FTP nebo přes Web již tady
bylo dost). Já ale chci řešit problémy, které nás teď sice netrápí, ale brzy
budou.

Argumenty typu "vždyť já vím, že to autor napsal na Windowsech a tudíž je to v
CP-1250" jsou naprosto zcestné. I přesto, že používáte nějaký OS můžete si
zvolit kódování, ve kterém budete dokument ukládat. Představme si, že také
autor dokumentu byl "přehnaně inteligentní" a řekl si totéž co vy: "čitatel
používá např. Linux a tak mu to rovnou překóduju, ať si to může přečíst"... Co
na to říkáte? Argumenty typu "pokud to vidím dobře v editoru" jsou také
neuplatnitelné. Já používám na všech pro mne dostupných operačních systémech
Emacs a ještě se mi nestalo, že bych dokument neviděl "správně". Argumenty
typu "pokud si soubor přenesu pomocí FTP na svůj počítač, tak se soubor
překóduje" jsou už naprosto nesmyslné. Stačí si přečíst specifikaci protokolu
FTP a hned víte, že jste si nepřenesl tentýž dokument, ale nějaký jiný.

Ostatně - pan Kuben zde napsal:

   > Priznam se, ze z techto duvodu (a take kvuli koncum radku a pod.)
   > posledni dobou volim jako nejjistejsi zpusob i textovy soubor zazipovat a
   > posilam ho jako dodatek. Zda se, ze tak je nejvetsi sance, aby vse doslo
   > v poradku.

a já s ním naprosto souhlasím. To je jediná možnost, jak dokument přenést beze
změn (o kterých ani nemusíme tušit, potom by nám třeba ani metoda pokus omyl
nemusela stačit, protože zobrazení z množiny původních znaků do množiny
výsledně nemusí být obecně bijektivní.). Paranoidní lidé ještě mohou připojit
PGP signaturu :-))

Poučme se např. z protokolu HTTP a jazyka HTML. Tam je tento problém v bledě
modrém - pokud chcete, aby se Vám dokument správně zobrazil na všech
systémech, _musíte_ do něj uvést v jakém je kódování.

Totéž při posílání pošty - tento mail je psán v ISO-8859-2 a proto je to v
hlavičce uvedeno:

Pokud by to tam nebylo, nemůžete tento mail korektně přečíst. (Autoři web2c i
Thomas Essersi toho jsou vědomi a udělali co bylo v jejich silách, aby i TeX
nezůstal pozadu. Zkusme udělat totéž i pro csplain.)

Ale o tomhle to opravdu není... To všichni řešíme problémy, které
nás potkávají nyní. Pojďme řešit problémy, které teprve nastanou. Naše dnešní
problémy jsou proti nim naprosto malicherné.

   From: Michal Kubecek <kubecek at karlin.mff.cuni.cz>
   Date: Sun, 27 Jun 1999 00:32:49 +0200

   > Omlouvam se za svou neinformovanost, ale z predchozi diskuse mam dojem,
   > ze nekdo zcela vazne navrhuje, aby implementace TeXu braly v uvahu jakousi
   > informaci v komentari. Pokud je diskuse opravdu o tomhle, pak za svou
   > osobu rikam jasne NE. Komentar ma byt jen komentar; jedna z mala jistot
   > v tomto svete je, ze dva dokumenty, ktere se lisi pouze v komentarich,
   > jsou zcela ekvivalentni.

Opravdu si to myslíte? Tak to Vás lituji - zkuste si vzít dva české dokumenty
- jeden pod Windows a jeden pod Linuxem (musí být naprosto shodné) a zkuste si
je přeTeXovat. Opravdu je výsledek stejný? Ne. No vidíte, nějak se to řešit
musí. Nechci se Vás nějak dotknout, ale tento problém tady je... a my se k
němu nemůžeme postavit zády, nemůžeme strkat hlavu do písku.

   > Naproti tomu si myslim, ze bazirovani na tom, jestli csplain je hardlink
   > nebo skript, je opravdu malicherne. A je mi uplne jedno, kdo to rika.

Ale ono to opravdu malicherné není - jde o to, že pokud je csplain hardlink
nebo třeba i symlink, spouští se tex a podle jména si rozhodne, že je teda
csplain. Zatímco pokud je to skript, je v něm již rovnou aktivována TCX
tabulka s daným kódováním.
--
Pavel Janík ml.
Pavel.Janik at inet.cz