diskuse o csplainu a TCX tabulkach

Michal Kubecek kubecek at karlin.mff.cuni.cz
Sun Jun 27 00:32:49 CEST 1999

> Ten problem je trochu slozitejsi. Telnet sam o sobe zadnou informaci o
> kodovani neobsahuje. Protoze ale telnetuji z OS/2 na Unix, mam v
> systemovem nastaveni pro internet nastaveno, ze na vzdalenem pocitaci se
> pouziva ISO-8859-2. To ovsem OS/2 zobrazit neumi, proto musi vse ihned
> konvertovat do CP852. Stejne je to u ftp, kde zadna informace o kodovani
> neni.

Uz davno jsem pro sebe prijal stanovisko, ze textove soubory neexistuji
a vsechno stahuji jako 'binary'. Zivot je tak mnohem jednodussi. Pokud
nekomu posilam jakykoli soubor, posilam ho vzdy jako unknown/binary -
- bud jako attachment nebo uuencoded. Mam tak aspon jistotu, ze do toho
prehnane inteligentni klienti nebudou stourat.

Omlouvam se za svou neinformovanost, ale z predchozi diskuse mam dojem,
ze nekdo zcela vazne navrhuje, aby implementace TeXu braly v uvahu jakousi
informaci v komentari. Pokud je diskuse opravdu o tomhle, pak za svou
osobu rikam jasne NE. Komentar ma byt jen komentar; jedna z mala jistot
v tomto svete je, ze dva dokumenty, ktere se lisi pouze v komentarich,
jsou zcela ekvivalentni. Musel jsem napriklad svest urcity vnitrni boj,
nez jsem zacal pouzivat SSI, a pro klid duse vsem takovym dokumentum davam
priponu 'shtml' misto 'html'.

Jestli nekdo opravdu navrhuje, aby vsechny dokumenty pro zpracovani
"novym TeXem" (rozumej implementaci) mely povinny format komentare na
prvni radce, pak se dostava na uroven uzivatelu Wordu, kteri se smiruji
s tim, ze cas od casu jsou obstastneni novou verzi, ktera je formatem
souboru nekompatibilni s predchozi. A je uplne jedno, jestli je to jednou
za rok nebo jednou za deset let, tady jde o princip.

Naproti tomu si myslim, ze bazirovani na tom, jestli csplain je hardlink
nebo skript, je opravdu malicherne. A je mi uplne jedno, kdo to rika.
Jmeno Thomas Esser jsem videl poprve asi pred hodinou. Predpoklad, ze
v podstate vsichni uzivatele TeXu na linuxu v CR pouzivaji teTeX, (ktery
tu zaznel) povazuji za silne prehnany. A i kdyby opravdu vetsina teTeX
pouzivala, byl by to duvod prizpusobit CSTeX pouze potrebam teto jedne
konkretni distribuce - zvlast kdyz to nejsou skutecne potreby?

Jsou-li TCX tabulky analogii TCP tabulek z emTeXu, jsem jednoznacne pro
toto reseni, protoze ho povazuji za nejcistsi a nejpraktictejsi. Osobne
je mi to ale docela jedno, protoze pro svoje potreby si stejne vsechny
dokumenty prekodovavam do ISO 8859-2. Sdileni zdrojovych textu mezi DOSem
a unixem totiz prinasi vic problemu nez jen kodovani - napriklad otazku
8+3 case insensitive jmen souboru nebo potrebu zmenit catcode znaku
s kodem 26, aby se na vystupu neobjevovaly zahadne ligatury ae.
Mimochodem - nevi nekdo, jak tento problem vyresit u Metafontu?

                                                         Michal Kubecek

P.S. Omlouvam se, pokud se nekomu bude zdat ton tohoto mailu prilis
     pateticky.