EMTEX - zvetseni hash_size

Zdenek Wagner wagner at beba.cesnet.cz
Thu Jan 28 13:15:18 CET 1999

On Thu, 28 Jan 1999, Jaromir Kuben wrote:

> Date: Thu, 28 Jan 1999 11:53:35 +0100
> From: Jaromir Kuben <kuben at scova.vabo.cz>
> To: csTeX at cs.felk.cvut.cz
> Subject: Re: EMTEX - zvetseni hash_size

Me chodil tex186 na 286 s 1 MB RAM, ale malou pamet nelze obejit.
Proto jsem misto tahani nejruznejsich stylu zacal studovat, jak
psat vlastni makra (napr. nepotrebuji setspace.sty, kdyz to jde
nastavit jednim makrem).

> Ten nasobek je urcite mnohonasobne vetsi nez 2. Ale predpoklada to dostatek
> pameti. Pokud si to spravne pamatuji, ma tex386 doporuceny 4MB RAM.
> Pak je ta rychlost nesrovnatelna. V opacnem pripade je ovsem zoufale
> pomaly (zrejme nejak swapuje) a prakticky nepouzitelny. S 1,6MB RAM
> tedy zrejme nic nenadelate a domnivam se, ze zadny RAM disk nepomuze
> (tim byste asi vlastne jeste texu zmensil pouzitelnou velikost operacni
> pameti). A tex186 bude mit s latexem (2e)  pripadne nacitajicim dalsi styly
> neprekonatelne problemy.

RAM disk mel smysl v drevnich dobach, kdy byly disky pomale.
Soucasne disky maji kratke pristupove doby, adresarove zaznamy
mohou byt rozprostreny po celem disku (na HPFS a NTFS), takze
hlavy ani moc nebehaji a navic soucasne operacni systemy maji
velmi vykonnou cache. Pak musi mit docasny soubor 4 MB a vice,
abych poznal, ze je to pomalejsi nez primo z pameti -- a takhle
velky RAM disk tezko udelate, kdyz ma pocitac jen 1.6 MB RAM.
Ostatne, tex (tedy presneji extender EMX) odklada do docasneho
souboru to, co se mu nevejde do operacni pameti. Pokud misto
pameti udelate RAM disk, pak jenom tex zpomalite, prodoze
odkladani udaju pres DOSove sluzby na RAM disk je pomalejsi nez
primy pristup do pameti pres DPMI.

> Zdravi
>      Jaromir Kuben

Format se i na velmi pomalem disku precte za nekolik sekund a cte
se pouze jednou. Pokud se dokument preklada 6 minut, pak
zkopirovanim formatu a stylu (pripadne fontu) usetrim 1 az 2 %
casu. Pokud se nekomu podari touto metodou emTeX urychlit
vyznamne, pak je to tim, ze ma velmi spatne instalovanou spravu
pameti a v DPMI ma z nejakych duvodu radove zpomaleni.

Take jsem zjistil, ze radove zpomaleni zpusobuje program Stacker,
pokud je im komprimovany disk, na nemz se vytvari DVI (pro cteni
zdrojoveho textu, formatu, stylu a tfm to nevadi). DBLSPACE z DOSu
6 jsem nezkousel.

Zdenek Wagner

E. Hala Laboratory of Thermodynamics,
Institute of Chemical Process Fundamentals
of the Academy of Sciences of the Czech Republic
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

Local editor of the Bulletin of the Czech and Slovak TeX Users Group,
member of the CSTUG board
e-mail: Zdenek.Wagner at cstug.cz  or  bulletin at cstug.cz  or  zpravodaj at cstug.cz

Member of Czech OS/2 Users Group (http://cs.felk.cvut.cz/~kunaa/)

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/