Vícejazyčný dokument a několik dotazů

Matej Cepl CeplM at seznam.cz
Mon Aug 9 19:03:58 CEST 1999

Dobrý den,

nejprve věc podstatná: jde nějak přesvědčit LaTeX, že část
dokumentu, jehož implicitním jazykem je english (v preambuli je
mimo jiné
\documentclass[a4paper,english,abstracton,bibtotoc]{scrartcl}
\usepackage{babel}) byl v jiném jazyku---konkrétně češtině. V
anglickém textu používám několik citací českých dokumentů, které
jsou následně naprosto ohavně děleny. Co byste řekli na dělení
vědeck-ých?

Pak tady mam jeden dotaz TeXovy:

* Clanek v LaTeXovem stylu article (a totez je u mnohem hezciho
scrartl) mi vychazi dela ohavne poznamky pod carou. Vypada to
nejak takto (znak "|" oznacuje okraj stranky).

|  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
> [...]

Tedy slovne popsano: poznamka pod carou je odsazena vlevo, ale
jeji neni u okraje zrcadla, ani nejak rozumne posazena vzhledem k
textu poznamky (mohu poslat dvi nebo pdf soubor abych to
ilustroval).

Predstavoval bych si nejlepe, aby ta poznamka byla pekne odsazena
s hanging indent (jak nasleduje), ale nevim jak toho dosahnout, aby
to bylo co nejjednodussi (nejlepe soupnout neco do preambule) a
zaroven dostatecne flexibilni, aby to pracovalo pokud mozno s co
nejvice styly v LaTeXu:

|  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
> [...]

Dale jeden dotaz LINUXovy:

* Nenapada nekoho, proc EMACS v konzoli nepodporuje pc-selection
mode, kdyz v Xkach tento mod pracuje bezchybne (k me znacne
uleve)?

A nakonec několik dotazů na konkurenci:

* exsistuje kompletní distribuce TeXu pro Win95/NT s ve vsemi
poslednimi piskuntaliemi, ktere jsou dostupne (myslim neco jako
tetex-0.9 --- samozrejme, ze vcetne CSTeXu), pokud ano, kolik
zabere.

* existuje distribuce EMACSu, ispellu, BiBTeXu ap. (co vsechno
zabere to ap.? Nevim presne, alespon to vyse zminene) pro
Win95/NT? Vse samozrejme musi pracovat i s cestinou. Je to nekde
soustredeno nebo musim obehnout pul Internetu (pokud je, byl by
nekdo ochoten to vypalit na CDcko?)?

    Dobrý den

        Matěj Cepl