Představení

Matej Cepl CeplM at seznam.cz
Tue Aug 3 11:30:39 CEST 1999

Dobrý den,

jsem ve skupině nový, a tak by se asi slušilo abych se
představil (i když někteří mě asi už možná znáte z jiných
skupin). Jsem právník zajímající se intensivně (někdy až příliš)
počítači. Jako takový jsem se snažil již asi pět let (toto
letí!) nainstalovat si nějaký TeX a zjistit si, jak mi funguje.
Až do minulého měsíce se mi to nikdy nepodařilo (já vím, že to
není možné, ale stalo se). Teprve, když jsem si nainstaloval
Linux (RedHat 6.0CZ) obdržel jsem s tím funkční TeTeX, který se
tváří, že je v pořádku (i když je to taková bestie, že si vůbec
nejsem jist, že někde není něco v nepořádku). Zároveň byl na
disketě přibalen LyX (verze 1.1.*) a z Internetu jsem si stáhnul
(dokud jsem byl ještě zaměstnaný :-) kLyX (0.10.2).

Některé věci se mi na nich nelíbí (s mým VGA only nastavením X
zabírá LyX příšerně mnoho místa na obrazovce; a vůbec KDE
se mí líbí -- na druhou stranu kLyX je výrazně méně dodělaný),
ale v zásadě se domníváme, že toto je cesta, kterou bych se
docela chtěl ucházet (příznivci EMACSu a vi, prosím, nebijte
mě). Mám ale několik problémů:

--  především a najmě, trpím naprostým nedostatkem dokumentace. Někde
    na Internetu jsem si stáhnul "Not so short introduction to
    LaTeX", ale furt mi spousta věcí nějak schází. Neumím pořádně
    zacházet s BiBTeXem (a množství citací se mi už začíná docela
    hromadit). Něco jsem sestavil, ale editace .bib souborů je dost
    ostavná. Neměl by někdo nějaké makro na koverzi z něčeho
    rozumnějšího (nebo nějaký správce databáze, kterým by bylo možné
    vytvářet databázi nějak komfortněji; jenom výslovně nechci EMACS
    major mode BiBTeX --- je skvělé, že něco takového existuje, ale
    mě furt ještě nefunguje čeština v EMACSu).

--  chtěl bych někdy svoje výtvory vystavit na Internetu (dá-li Pán a
    budu mít kde). latex2html by možná byl někdy dobrý (kdybych ho
    měl), ale raději bych vytvářel PDF. Jak ale přesvědčit pdflatex
    (a potažmo pdfcslatex, respektive dvojici brachů latex & dvips),
    aby produkovali soubory s Type1 fonty, když už je mám? Pochopil
    jsem, že všechny výše zmíněné potvory se konfigurují jednotně
    přes dvips, ale nepovedlo se mi přesvědčit cokoli aby produkovalo
    Type1 věci. Nebo dokonce (to bych radši), kdyby anglické texty
    mohly být jenom se zabudovanými dvanácti fonty. Stáhnul jsem si
    dokonce někde návod od Adobe, ale nějak tomu stejně moc
    nerozumím. Nemáte někde něco jednoduššího?

--  obávám se, že základním problémem LaTeXu bude pro mě nedostatek
    vhodných stylů a jejich následné začlenění do LyXu. Obávám se
    totiž, že budu mít velmi nestandardní požadavky (byla by nějaká
    smlouva?). Ale na psaní článečků to snad bude stačit. Stejně,
    mohl bych poprosit o nějaký hodně zkompresovaný seznam volně
    dostupných stylů?

--  poslední z čeho mám obavu je, že tato diskusní skupina bude
    trochu moc živá vzhledem k dial-up spojení. Neexistuje někde
    digest?

				Hezký den

					Matěj Cepl