nemecky text a deleni slov (tisk PCL)

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Mon Apr 19 12:52:51 CEST 1999

Jaromir Dolecek pise:
>mam nejaky nemecky text, ve kterem vubec nechci delit slova. Pokud
>ale nastavim \hyphenpenalty=10000, LaTeX mi text vysazi tak, ze
>slova, ktera by jinak rozdelil, necha vcelku, takze vycuhuji
>z radky do kraje stranky. Da se to nejak obejit ? Predpokladam,
>ze to bude neco s maximalni vzdalenosti slov ?

Reseni pomoci upravy mezislovni mezery neni typograficky prilis ciste
a obzvlast nemcina k tomu neni vhodnym jazykem diky svym velmi dlouhym
slovum. Prave kvuli nim byste musel povolit natahovani mezer az do
ohavnych hodnot.

Pokud by nebyl nejaky vazny duvod proti, volil bych radeji sazbu na
praporek, kdyz uz bych se chtel vyhnout deleni slov. Bylo by asi
nutne povolit trochu vice rozevlaty praporek (volnejsi \rightskip).

Take je mozne zkombinovat mene zubaty praporek s omezenym delenim
slov (bud o neco snizit penaltu, nebo oznacovat rucne \- a postupne
takto odstranit vsechny overfully). Toto je vhodne napriklad pri
sazbe do uzkeho sloupce, kde je treba volit kompromis mezi volnosti
mezislovnich mezer, zubatosti praveho okraje a poctem rozdelenych
radek v odstavci.

Zdravi
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938