Spell-checker pro plain TeX

Kamil Toman toman at artax.karlin.mff.cuni.cz
Mon Sep 14 12:37:52 CEST 1998

Dobry den,

	dekuji panu Koubovi za adresu ceskeho slovniku pro ispell.

> Vazeny pane Toman,
>    Vase otazka mne pripada stejne nesmyslna, jako se ptat,
> jaky je prinos toho, ze chleba neni v obchodech zadarmo.
> CsTUG neni zadny exkluzivni klub, staci zaplatit prispevky
> ve zcela snesitelne vysi, a je po smule.
>    Skutecnost, ze nekteri programatori (na rozdil od zemedelcu
> a pekaru, napr.) davaji sve produkty k dispozici zdarma,
> nezaklada zadny pravni ani moralni narok. Nemuzete chtit
> po nikom, aby napsal napr. univerzalni multiplatformni spellchecker
> a dal Vam ho zadarmo k dispozici.

Nedelam si zadne naroky (ani moralni) na program, ktery mi nikdo
nenabizi. Jinak mate zcela pravdu. Az na malou drobnost, ze system
TeX je volne siritelny (vcetne spousty uzitecnych utilit a maker).
Profesor Knuth TeXu venoval spoustu usili, casu a bylo by logicke,
kdyby za nej chtel platit (a nemusely by to byt vubec male sumy).
Vidite, neudelal to.

Sdruzeni ma ve svych stanovach:
 Zakladnim poslanim ceskoslovenskeho sdruzeni uzivatelu TeXu je
   vytvaret predpoklady pro vsestranne vyuzivani a dalsi rozvoj jazyka
   pocitacove typografie TeX a pribuzneho programoveho vybaveni pro
   stolni tisk (tzv. desktop publishing, kratce DTP) zejmena ceskymi a
   slovenskymi uzivateli.

Jiste dela spoustu uzitecnych veci (napr. vyborny archiv CTAN, ktery
je pristupny i neclenum CsTUG!). Krom toho nemam pocit, ze tim, ze date napr.
spell-checker i ostatnim, budete muset automaticky zvednout i prispevky CsTUG.
Program je na svete, to je to hlavni ne? Jiste, kdo se o TeX zajima
vice do CsTUG treba vstoupi (a ma "po smule"), ale nekomu, kdo se k TeXu
dostane jen obcas, nemusi vyhovovat placeni 240 (ci 120) korun rocne
clenskych prispevku, kdyz potrebuje pouze nejaky mensi program, ktery
mu usetri praci.

> Leda po sobe. Nechcete se do toho pustit?

To jiste, ale bohuzel neni v mych silach napsat si kazdy program, ktery
bych potreboval...

--
|         My Homepage         | Keywords: BB, AA-group, AA  |
|         ~~~~~~~~~~~         |     Koules, par, Linux, TeX |
| http://www.ta.jcu.cz/~toman |     and many others ;-0 ... |