afm2tfm - xheight

Cejka Rudolf cejkar at kazi.dcse.fee.vutbr.cz
Thu Nov 19 19:42:04 CET 1998

Rychetský Pavel PharmDr <rychetskyp at mpsv.cz> wrote:
> [...]
> v AFM souboru ma box u 2 znaku stejnou vysku, napr.
> C 109 ; WX 778 ; N m ; B 16 0 775 _460_ ;
> C 110 ; WX 500 ; N n ; B 16 0 485 _460_ ;
> ale po AFM2TFM JmenoFontu.afm -v JmenoVF
> je ve vyslednem VPL souboru:
> (CHARACTER C m
>    (CHARWD R 778)
>    (CHARHT R _460_)
>    )
> (CHARACTER C n
>    (CHARWD R 500)
>    (CHARHT R _450_)
>    )

> Podle vseho to neni bug, ale feature :-(, protoze snizeni

Ano :-(((((.

> vysky se projevuje jen u nekterych znaku, (a, e, i, n, s aj.)
> a nezmenena  vyska u jinych (c, g, m, p aj.)
> a zavisi to jen a pouze na pojmenovani znaku v AFM souboru -
> jako by nektere znaky byly predurceny nikdy nebyt akcentovane.

> Napada nekoho jine reseni nez rucne editovat VPL soubor a byt neustale ve
> strehu, kdy budu potrebovat umistit akcent treba nad g?

Ano, napada.

O tomto problemu jsem se na teto konferenci kdysi rozepisoval a ptal
jsem se, zda se najde nekdo dalsi, komu takoveto chovani vadi.
_Nikdo_ se mi neozval, takze uz hodne dlouho chodim s pocitem, ze
jsem byl jediny na teto planete, komu to vadilo. Musim rici, ze jsem
si nyni poradne oddechl.

Na tohle jsem narazil uz pred par roky. Napsal jsem dopis
a prislusny patch Rokickimu, ale zadna odpoved mi neprisla.
A kdyz ani na teto konferenci nebyl zajem, tak jsem se prestal
vnucovat.

Reseni ale nabizim jen na urovni zdrojovek (i kdyz jsem kdysi davno v DOSu
na zaklade zdrojovek stare verze menil i binarku novejsi verze :-).
Staci, kdyz se podivate na mou WWW stranku, kliknete na "Stara WWW
stranka: Zde" ("Old WWW page: Here") a tam najdete odkaz na
texpatches-7.2.tar.gz. To si staci stahnout, rozbalit a prislusny patch
se jmenuje dvipsk-5.76a.patch. Pokud byste patchoval nejakou jinou verzi,
nevadi, protoze prislusny usek kodu se jiz hodne dlouho nezmenil
a predpokladam, ze se ani menit nebude. Ono totiz bezne chovani afm2tfm
nejaky smysl ma. Ale ani po tech nekolika letech jsem nepochopil, proc
se o neco takoveho snazi v TeXu. (Kdo nevi, o cem pisu, necht se podiva
do funkce texheights() v afm2tfm.c. Ale at se pred tim radsi posadi...).