TeX pro MS Win nebo UNIX?

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Fri May 15 14:36:48 CEST 1998

On Thu, 14 May 1998, Milan Sorm wrote:

> Dobry podvecer,

> dostat cestinu do texu pod Linuxem jsem vzdal a tak prosim nekoho o
> pomoc, jak rozjet to delani virtualnich fontu v WinNT.

Dobry den,

nechci tady vyvolavat valky zastancu operacnich systemu, ale chtel bych
shrnout sve zkusenosti s verejne dostupnym TeXem pro MS Win a UNIX.
Z tohoto shrnuti vyplyne, ze TeX pro UNIX jednoznacne vede.

TeX pro UNIX:
* k dispozici jsou zdrojove texty (web2c) TeXu, ktere se daji upravit tak,
  ze TeX uvnitr provadi potrebne konverze z ruznych nasich narodnich
  kodovani vstupnich souboru a vystupuje do \write a do logu osmibitove
  bez necitelnych ^^e8 znaku.
* ovladac xdvi umi:
    - naprosto samozrejme je automaticke generovani bitmap z MF zdroju
      prostrednictvim mocneho scriptu MakeTeXPK alias mktexpk (bez
      zadnych mfjob komplikaci).
    - tentyz script umi pri generovani bitmap rozlisit, zda volat MF nebo
      ghostscript pro rastrovani z pfb zdroju. Tim se zcela smazava rozdil
      mezi fonty v MF formatu (pritomne v kazdem TeXu) a PostScriptovymi
      fonty (pritomnymi vsude jinde).
    - Bez problemu jsou virtualni fonty v xdvi. Nutne pro cestinu se
      standardne dodavanymi PostScriptovymi fonty.
    - xdvi zobrazi obrazky eps (na pozadi vyvola ghostscript, ktery
      obrazek vyrastruje).
* prirozene lze pouzit prohlizece na bazi ghostsriptu (ghosview, gv)
  pro prohlizeni PostScriptoveho vystupu z dvips
* protoze v UNIXu je PostScript zakladnim jazykem pro tiskove ulohy a
  vsechny odlisne jazyky levnejsich tiskaren jsou reseny pres GhostScript,
  odpada reseni tohoto problemu na urovni TeXu instalaci desitek vzajemne
  nekompatibilnich dvi ovladacu pro jednotlive tiskarny (kazdy ovladac umi
  neco, vetsina z nich ale neumi interpretovat PostScriptove specialy
  v dvi).

zkusil jsem nedavno MikTeX pro WIN, a byl jsem rozcarovan:
* nejsou k dispozici zdrojove texty, pritom binarka TeXu neumi vnitrne
  prekodovavat. Pritom pro konflikt CP1250 x ISO8859-2 je tato vlastnost
  vyslovene nutna.
* dvi prohlizec (yac ci tak nejak se jmenuje) neumi:
    - virtualni fonty
    - automaticke generovani z pfb zdroju
    - zobrazovani eps obrazku
  s automatickym generovanim z MF zdroju nejsou problemy.
  Protoze prohlizec neumi virtualni fonty a generovani z pfb zdroju neni
  konfigurovano, je pro cestinu mimo CM/CS fonty nepouzitelny.
* dvi prohlizec dviwin neumi:
    - virtualni fonty
    - automaticke generovani z pfb zdroju
    - zobrazovani eps obrazku
  s automatickym generovanim z MF zdroju jsou konfiguracni potize.
  Nevyhody vicemene stejne, jako v predchozim pripade.

Z techto zkusenosti jsem vyvodil zaver, ze pro uzivatele Win je *BOHUZEL*
nejlepsi alternativou emTeX, ktery je ovsem primarne vyvijen a udrzovan
pro OS/2 a pouze jako vedlejsi produkt vypadnou Mattesovi z prekladace
programy *.exe, ktere chodi take pod DOSem. Pro uzivatele Win to znamena
pouzivat TeX v DOS-emulatoru, coz je absurdni myslenka, ale porad nejlepsi
mozna alternativa. Problemy, ktere s tim souviseji (komplikace s
automatickym generovanim z MF zdroju na NT, jiny jazyk davek na NT, ruzne
ovladace rozsirene pameti zavadene samotnym programem *.exe apod.) byly
mnohokrat diskutovany na tomto listu.

Netvrdim, ze se nenajdou veci, ktere jdou lepe v MIKTeXu ci jine instalaci
TeXu pro Win nez v UNIXovych distribucich TeXu (dopredne i zpetne
reference mezi prohlizecem dvi a editorem prostrednictvim specialu), ale
veci pro pocesteni TeXu dost zasadni jsou reseny komplikovane nebo vubec.

Petr Olsak