2A5_A4 + obecna uvaha

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Mon Mar 9 19:10:27 CET 1998

Anton Surda pise:
> Davam prednost Texovskym rieseniam pred prevzatymi technickymi zazrakmi typu
>pstops. Preto ma potesila poziadavka rozdelovacej ciary. To vsetko sa da
>hravo urobit drobnou upravou output rutiny. V pstops by to islo asi dost
>tazko...

Ano, tento problem lze resit na urovni TeXu (srov. s \twocolumn
v LaTeXu). Rozdelovaci caru lze "nakreslit" TeXovskou konstrukci nebo
pridat do zdrojoveho textu nejaky \special{ps: ...} nebo lze sahnout
textovym editorem do vysledneho ps souboru.

Presto si myslim, ze se vyplati "prevzit technicky zazrak", tedy
obstarat si balik psutils a napsat si jednoduche davky pro casto
pouzivana aranzma stranek (napr. 2a4->a4, 2a5->a4 atd.), jelikoz
prikazove radky jsou ponekud komplikovane. S pomoci techto utilit
pak zvladnete i komplikovanejsi zadani, kdy je treba udelat slozitejsi
selekce ci aranzma stranek, ktera na urovni TeXu bud nejdou vubec
provest, anebo neumerne slozite. Alespon za sebe musim rict, ze
psutils jsou pro mou praci temer nepostradatelne.

ZBYTEK JE BLA-BLA:

Diskutovany problem me primel k male obecnejsi uvaze o urovnich
reseni problemu. Casto se stava, ze nejaky problem pri zpracovani
dokumentu je mozne resit na vice urovnich. Vezmeme za priklad vyrobu
dokumentu, kdy na vstupu jsou udaje z nejake databaze a nastava
zpracovatelsky retezec:

DATABAZE--PREPROCESSING--EDITACE--TEX--DVIPS--PSUTILS--TISKARNA--
--OPTICKA PREDLOHA

Pri pozadavku specifickeho vzhledu vystupu ci potrebe udelat ve
vysledku nejake zmeny muzete, kdyz to schvalne prezenu, zacit
u databazove aplikace nebo preprogramovat preprocesor, rucne
oeditovat text, zmenit TeXovska makra, zmenit format, zmenit TeX,
sahnout do dvi souboru, upravit dvips, upravit ps soubor, upravit
ps utility, upravit dalsi ps soubor, prekonfigurovat tiskarnu a
skoncit muzete u nuzek a lepidla (zapomnel jsem na neco? :-).

Domnivam se, ze je dobre vzdy se zamyslet, na ktere urovni je
optimalni zasahnout a zda nahodou reseni na jine urovni neni
pohodlnejsi, rychlejsi ci jakkoli jinak vyhodnejsi. Samozrejme
zalezi, podle jakych kriterii optimalizujeme. Pokud je hlavnim
kriteriem omezeny cas (vcera je pozde), mohou byt postupy uplne
jine, nez kdyz nam jde napriklad o propracovanost TeXovskych maker.

To vse je v poradku, avsak domnivam se, ze obcas jsou jina reseni
nez na urovni souboru *.tex falesne vnimana jako mene "cista".
Podle mne je nutne to posuzovat vzdy individualne a ve vazbe na
konkretni potreby.

TeX je uzasny a mocny nastroj, coz je jiste skvele, ale skryva to
v sobe zaroven i spetku jedu. Oslneni moznostmi TeXu muzeme obcas
prehlednout efektivnejsi postup. Chapu, ze snad kazdy TeXista
proziva uspokojeni, kdyz dokaze, ze to "prece v tom TeXu taky jde",
a sam jsem uz tento pocit mnohokrat okusil. Presto si ale myslim, ze
vylucne "TeXovsky" pohled na vec muze byt v nekterych pripadech
i osidny. To je vse.

S pozdravem
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938