pdfTeX a cestina

Rychetský Pavel PharmDr rychetskyp at mpsv.cz
Mon Jul 13 13:51:47 CEST 1998

>Narazim na zminku o pdfTeXu v jine souvislosti. Doposud jsem psal v
>emTeXu (LaTeX), ted bych rad rychle a bezbolestne presel na pdfTeX
>(asi Win32), nemate nekdo navod jak vyresit problem s cestinou
>(kodovani), pripadne idealni pripad nejake prostredi na pouzivani,
>nebo ...
>
>Tomas Kouba

Dobry den,
pro zacatek mi dovolte urcite upresneni vaseho "Doposud jsem psal v
emTeXu (LaTeX), ted bych rad rychle a bezbolestne presel na pdfTeX ..."
- emTeX je
implementace TeXu a veci souvisejicich v urcitem (zda MSDOS resp OS/2)
prostredi.
pdfTeX je program, ktery jeschopen z texovskeho zdrojaku vytvorit bud
standardni .dvi
nebo alternativni .pdf format.

Co se tyce nahrady emTeXu - pro win32 platformu pripada do uvahy bud
MikTeX nebo portovany web2c

web2c doporucuji z vlastni zkusenosti, pro nej mluvi vetsi zazemi
(netyka se win32 binarek)

dalsi vyhodou web2c je, ze binarni soubory jsou v posledni dobe
zverejnovany v minimalnim odstupu
od vydani zdroju - to se tyka hlavne pdfTeXu (uz je k dispozici
treba pdftex-0.12o-4-tiff2) - vlastni TeX uz se tolik nemeni :-)

staci stahnout web2c-7.2.0-win32-*.zip (aktualni stav) ze CTANu
(/systems/win32/web2c)
resp. novejsi beta-verze z ftp.ese-metz.fr (/pub/tex/win32-beta)
poznamenavam, ze soucasti instalace nejsou treba CM fonty v
PostScriptovem formatu
- a uz vubec obdobne CS fonty -, ale neni problem je na CTANu najit a
doplnit

pri pouzivani cestiny jsem nenarazil - zatim - na zadny zasadni problem,
prenesl jsem z csTeXu csplain.ini + soubory v nem pouzite a vygeneroval
pomoci
(pdf)tex -ini csplain.ini
novy format; latex nepouzivam, ale nepredpokladam problemy

kodovani cestiny resim tak, ze zdrojaky porizuji ve win1250 a pro
prekodovani l, s , t, z s hackem
(rozdil v ceskych a slovenskych znacich mezi win1250 a iso-latin-2)
pouzivam konstrukci
(omlouvam se za pripadne zmrsenou cestinu):

\csaccents
%\input czech.sty
\catcode`\ľ\active\def ľ{\v{l}}
\catcode`\Ľ\active\def Ľ{\v{L}}
\catcode`\š\active\def š{\v{s}}
\catcode`\Š\active\def Š{\v{S}}
\catcode`\ť\active\def ť{\v{t}}
\catcode`\Ť\active\def Ť{\v{T}}
\catcode`\ž\active\def ž{\v{z}}
\catcode`\Ž\active\def Ž{\v{Z}}

s dalsim (jinou konstrukci je treba resit import pri praci s krizovymi
odkazy ap.)
vas odkazuji na prispevek kolegy Osoby z ledna t.r. pod nazvem
cestina-MikTeX nebo se pripadne ozvete

alternativou je pracovat primo v ISO-latin-2

Pavel Rychetsky