Vertikalni roztahovani

Michal Kubecek kubecek at karlin.mff.cuni.cz
Wed Jan 14 18:58:11 CET 1998

> V prirucce LaTeX pro zacatecniky se pise, ze \vspace{\fill} je ekvivalentni
> s \vfill, coz jsem zkusil a zda se, ze je to pravda, kdyz jsem ale zkusil
> \vspace{2\fill}, tak to sice proslo bez chyb, ale mezera nevznikla zadna.
> Abych zjistil proc, musel bych do lepsi dokumentace (tu nemam) nebo do
> zdrojaku (to se mi nechce).

Nahlednutim do zdrojaku jsem zjistil, ze \fill je glue registr
nastaveny na '0pt plus 1fill'. Prime nasobeni typu 2\reg ale
funguje pouze pro \reg typu \dimen, ne \skip. Takze pri 2\fill
se \fill nejdriv zkonvertuje na \dimen (zapomenou se stretchability
a shrinkability), tj. na 0pt, a to  se pak zdvojnasobi. Pouziti
1\fill by dopadlo stejne. Viz. TeXbook, kap. 24, str. 270-271
anebo stravitelneji v TBN (tam se na tohle vyslovne upozornuje,
knihu nemam po ruce, takze odkazem neposlouzim).
  Resenim by bylo asi \vspace{0pt plus 2fill}. Ale neni duvod,
proc to nenapsat jako v plainu.

> Zajimave je, ze pokud pouziju fil misto fill, neudela to nic, kdezto v
> horizontalnim rezimu pro \hskip to funguje porad, jen to dava mensi mezery.

Neni na te strance nekde \vfill ? Pak by to nekonecno nizsiho radu
ignorovalo.

                                                 Michal Kubecek