Vertikalni roztahovani

Jaroslav Snajdr snajdr5 at students.zcu.cz
Wed Jan 14 18:53:40 CET 1998

On Wed, 14 Jan 1998, Jiri Zelinka wrote:

> Nejaky text.\par
> \vskip 0cm plus 1fill
> Dalsi text.\par
> \vskip 0cm plus 2fill
> Jeste nejaky text.\par
> \vskip 0cm plus 3fill
> Konec prikladu.
>
> V prirucce LaTeX pro zacatecniky se pise, ze \vspace{\fill} je ekvivalentni
> s \vfill, coz jsem zkusil a zda se, ze je to pravda,

\fill je registr typu \skip, ve kterem je ulozeno 0pt plus 1fill.

"LaTeXova metoda" je normalni \vspace{X pt plus Y fill minus Z fill} --
zadna veda v tom neni.

> kdyz jsem ale zkusil \vspace{2\fill}, tak to sice proslo bez chyb, ale
> mezera nevznikla zadna.

Ta dvojka vynasobi pouze zakladni rozmer, tj. tech 0pt a stazeni a
roztazeni se ignoruje. Proto dostanete pouze dvakrat nulu, to jest nic :-)
Podrobny vyklad viz TBN, str. 320--324.

> Zajimave je, ze pokud pouziju fil misto fill, neudela to nic, kdezto v
> horizontalnim rezimu pro \hskip to funguje porad, jen to dava mensi mezery.
> Predpokladam, ze je to spravne chovani, nicmene jsem o nem zatim nikde
> neslysel a zbezne nahlednuti do TBN mi taky nic nereklo.

Plainove \bye prida na konec stranky \vfill a posle ji vystupni rutine.
Pokud pouzijete fil, jsou tyto mezery proti fillu na konci prilis slabe a
zmizi.

LaTeXove \newpage prida pouze \vfil, takze tam je to naopak.

-jns

| Jaroslav Snajdr                             http://home.zcu.cz/~snajdr5 |
| snajdr5 at students.zcu.cz (MIME welcomed)               FIDO: 2:423/33.15 |