xdvi a pravitka

Cejka Rudolf xcejka00 at dcse.fee.vutbr.cz
Thu Feb 12 16:56:43 CET 1998

Pavel Lisy (pali at tmapy.cz) wrote:
: chtel bych se zeptat na vase zkusenosti.
: Pred casem jsem v latexu sazel casopis a to pod dosem s emtexem.
: Velmi casto jsem vyuzival pravitek v prohlizeci dviscr. Nyni jsem se
: preorientoval na linux (Xwin), ktery je proste mnohem lepsi.
: Vetsina vlastnosti xdvi se mi take jevi jako srovnatelnych nebo
: lepsich, to co mi opravdu citelne chybi jsou pravitka.
: Muzete mi nekdo rict jakym zpusobem to resite. Jelikoz sazim doma a
: tiskarnu mam jen v praci, pripada mi retezec
: sazba-tvorba ps-tisk v praci-pravitko na papire-uprava zdrojaku
: doma-... _velmi zdlouhava_. Pripada mi to jako velke omezeni
: pruznosti. Delate to taky tak, nebo existuje moznost, jak odmerovat
: na obrazovce?

Ahoj Pavle. Vidim, ze to dost silne souvisi s nasi korespondenci jeste
pred prazdninama v puli roku 1997 a jelikoz k tomu mam nejake nove veci,
tak se ozyvam.

Nejprve xdvi: Dost jsem se do neho dival a pravitka mela byt prvni rozsireni.
(Hned po spravnem zobrazovani MetaPostovych obrazku (vcetne TeXovych fontu)
v xdvi.) Bohuzel jsem se dostaval stale hloubeji a hloubeji do programu
a s udesem jsem postupne zjistoval, ze program je napsan hodne spatne. Je skoro
nerozsiritelny, zvlaste co se graficke stranky tyka. Ani takovy
grid, ktery byl Berrym pridan do originalniho xdvi neni prilis funkcni.
Implementace pravitek je jeste o nekolik stupnu komplikovanejsi.
A o TrueColor vs. PseudoColor rezimu se mi ani nechce moc rozepisovat - je to
vsechno jedno velike nestesti.

(Naznakove se o tom zminuji i na sve WWW strance. Vsechno ale implicitne
nema cenu zverejnovat. Kdyz se nekdo ozve, tak mu odpovim a pripadne sve dalsi
aktivity presmeruji jinym smerem, vice vyzadovanym okolnim svetem.
Mym velkym pranim je xdvi dotahnout do pouzitelneho stavu, velmi ale zapasim
s casem, takze me aktivity mohou byt v soucasne dobe pouze velmi omezene.
Nekdy mam pocit, ze stredem sveta jsou penize. A jeste do toho vseho se mi
zrovna rozsypal monitor.)

: Neexistuje treba nejaky patch pro xdvi, ktery by to resil?

Nejake patche mam (presneji pro "xdvik"), ale nesouvisi s pravitky.
Pouze zvysuji stabilitu spoluprace s ghostscriptem (ale stale to nekde nedela
dobrotu) plus nejaky maly zanedbatelne vyssi komfort pro uzivatele,
kterym mys pripada jako zbytecne pomale zarizeni. Jeste jsem je ani
nezverejnoval, protoze to snad ani nema valny vyznam.

Zatim pouzivam nahradni reseni - program "gv". Slovo "_velmi zdlouhava_"
vypada dost nestastne. Myslim, ze to neni tak cerne, jak to vypada.
Pro vetsinu odmerovani (i kdyz jen v bodech tiskovych) gv staci.
A snad by ani nemel byt problem pridat volbu, ktera by v gv zobrazovala polohu
i v jinych jednotkach. Pro preklady jsem si vyrobil male Makefile,
ktere vse automaticky zkompiluje (dokonce si hlida i obrazky z MetaPostu a
pokud nezmeni rozmery, nedojde ke zbytecnemu prekladu TeXoveho zdrojaku).

Zdravi
    Rudolf Cejka  (http://www.stud.fee.vutbr.cz/~xcejka00)

PS: Nechci kousat a ani nechci delat soudce, co je kde lepsi, ale ja osobne
pouzivam FreeBSD na osobni sebevzdelavani, v Linuxu mam TeX a OS/2 mi na disku
take lezi. Novell, Win95 a WinNT pozivam skole. Na kazdem systemu je neco
krasneho. Vcetne MS-DOSu, jenom to chce nebat se poznani.