Italika, nebo kurziva?

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Mon Dec 14 15:08:49 CET 1998

On Sun, 13 Dec 1998, Antonin Strejc wrote:

> Mili kolegove,
>
> byl jsem v sobotu na prednasce doc. Rajlicha v Brne a zaznela tam
> jedna vec, ktera me privedla do jistych pochybnosti.
>
> Doc. Rajlich tvrdi, ze je rozdil mezi italikou a kurzivou, a to
> takovy, ze italika je pismo individualne kreslene, zatimco kurziva
> je pouze naklonena varianta zakladniho rezu pisma (oblique).
> Bylo to podano s takovou suverenitou, ze jsem az zapochyboval
> sam o sobe, misto abych v tu chvili zvedl ruku a neco namital.
>
> Hned po navratu do Prahy jsem zotviral typograficke knihy, ktere mam,
> [...]
Myslim si, ze pan Strejc ma pravdu a zaroven si myslim, ze takovych
nesrovnalosti lze najit vice. Ja sam jsem chtel rozpoutat polemiku o
pomlckach, kdy si protireci jednotlive typograficke knihy. Cistota a
jednoznacnost terminologie je vec velmi dulezita, ale take velmi casove
narocna a to je hlavni duvod, proc jsem tu polemiku nerozpoutaval. Pojmove
nepresnosti jsou snad ve vsech oborech, se kterymi jsem se seznamil,
takze jsem zminenou poznamku o kurzive presel. Mimochodem, sam pan Rajlich
v kapitole o typografii v knize Jak publikovat na pocitaci termin kurziva
uvadi zcela jinak nez na sve prednasce (tuto knihu ted nemam bohuzel po
ruce).

J. R.