Instalovani TeXu ?

Alexandr Malusek malusek at hroch.ujf.cas.cz
Sun Dec 13 19:02:45 CET 1998

Jakub =?iso-8859-2?Q?Mr=E1zek?= <mrazek at fi.muni.cz> writes:

> Mozna je to zvlastni, ale cim dal tim vic se mi libi instalace typu
> spustim ?.exe, zadam cestu, pripadne dalsi drobnosti (pridat do
> Start,...) a kliknu na button a po chvili mam automaticky nainstalovano.

Mate-li cstex pro Linux v aktualnim adresari, pak jej nainstalujete
prikazem "rpm -i *.rpm". To je vse, co musite udelat.  Existuje i
program, kde se instalace da odklikat pomoci mysi bez nutnosti cokoliv
psat.

> A v posledni dobe me docela nadchly programky, ktere maji nekde
> volbu 'upgrade', ktera provede to, ze se podiva na internetu jestli
> uz ja nova verze a pripadne nabidne moznost primeho upgradu
> (prakticky "one-click").

Upgrade se provede prikazem "rpm -Uvh *.rpm". Opet je to vse, co
musite udelat, a opet existuje klikaci analogie tohoto
prikazu. Instalace i upgrade se daji udelat i pres sit, bez nutnosti
stahovat instalacni soubory na lokalni disk.

Cilem tohoto prispevku neni lakat uzivatele TeXu k pouzivani Linuxu -
pro radu lidi je tento prechod z ruznych duvodu jen obtizne
proveditelny. Spis jsem chtel ukazat, ze TeXu, ktery je free, se
pomerne dobre dari v prostredi operacniho systemu, ktery je take free.
Kdyz si vzpomenu na doby, kdyz jsem programoval pod MS-DOSem a
neustale jsem musel obchazet nejaka omezeni (max delka cesty 127
znaku, max pocet znaku obsazenych v promennych prostredi 128, nevhodna
koncepce logickych diskovych jednotek, neuveritelne chudy skriptovy
jazyk, ...) neni mi zrovna nejlip. Rekl bych, ze to je jeden z
hlavnich duvodu, proc vyvojari, kteri nepisi programy pro penize,
davaji prednost Linuxu, nebo obecne nejakemu jinemu free OS. Zde se
totiz podobna omezeni odstranuji velice rychle a prace s takovym OS je
pak skutecnym pozitkem :-)

--
A. Malusek  (malusek at ujf.cas.cz)
UJF AV CR