LONG: Re: EncTeX pro MikTeX hotovo

Zdenek Wagner wagner at beba.cesnet.cz
Fri Dec 11 17:25:14 CET 1998

On Fri, 11 Dec 1998, Petr Sojka wrote:

>     Ac to Petr patrne vztahuje osobne, za neprizni "latexovske
>   lobby" k enctexu nestoji I_M_HO _nic jineho_ nez prevence moznosti
>   aby TeX mohl hrat roli i ve svete Internetu (na to musi byt
>   dokument dostatecne samoobsazny, tj. nezavisly na okoli (formatu
>   filu se zakompilovanym premapovavanim)).

To prave soucasny LaTeX neresi. Pokud dokument projde mailem nebo
se stahne z WWW, pak se prislusne protokoly pokusi o prekodovani
do kodu, ktery zna muj pocitac. Informace pro "inputenc" pak bude
obsahovat nespravny udaj a dokument se vytiskne spatne.

Stejne neprijemne je, kdyz cesky uzivatel v logu najde Overful
\hbox a text plny zobaku a nezbyde mu nic jineho nez vzit si
tabulku a hledat, co mu TeX neumi rozdelit. Pokud sazite knihu,
ktera ma 600 stran a obsahuje slova transkribovana z pali a ze
sanskrtu, ktera ceske vzory deleni pochopitelne nezvladnou a zprav
Overful/Underful \hbox je v logu spousta, pak je to spousta prace
navic. Obavam se, ze prave tohle odsoudi TeX k tomu, aby slouzil
jen hrstce vyvolenych, kteri si pro sebe budou umet prelozit
modifikovany program, ktery bude skutecne umet cesky a chybove
zpravy budou srozumitelne.

Nechci tvrdit, ze nemuze existovat lepsi reseni nez encTeX, ale
omega je zatim pouze pro UNIX a o jinem reseni jsem neslysel.

Zdenek Wagner

E. Hala Laboratory of Thermodynamics,
Institute of Chemical Process Fundamentals
of the Academy of Sciences of the Czech Republic
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

Local editor of the Bulletin of the Czech and Slovak TeX Users Group,
member of the CSTUG board
e-mail: Zdenek.Wagner at cstug.cz  or  bulletin at cstug.cz  or  zpravodaj at cstug.cz

Member of Czech OS/2 Users Group (http://cs.felk.cvut.cz/~kunaa/)

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/