LONG: Re: EncTeX pro MikTeX hotovo

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Fri Dec 11 14:44:25 CET 1998

On Fri, Dec 11, 1998 at 01:18:25PM +0100, Petr Olsak wrote:
> [...]
Tak primocare to neni. V tom, co pan Mraz opublikoval,
nebyl splnen napriklad bod 3 GPL (viz http://www.gnu.cz/gpl.html).

> Predpokladam (jsem si tim skoro jist), ze chybejici zdrojove kody
> odpovidajici praci pana Mraze neznamenaji, ze bude autor tyto kody
> schvalne pred zajemci ukryvat, pripadne, ze z nich bude cerpat nejaky

Take si to nemyslim, proto jsem v osobni komunikaci panu
Mrazovi poruseni licence vysvetlil.

> zisk.
Cerpani zisku z vysledneho produktu mu GPL ani nezakazuje.
(v cl.1 je "you may at your option offer warranty
      protection in exchange for a fee.")
Prosim vsechny, kteri se k veci vyjadruji, aby si
nejprve precetli http://www.gnu.cz/gpl.html
Posilam CC: na info at freesoft.cz s duverou, ze
pripadne dotazy ci nejasnosti kolem free software budou reseny
tam a nebudou zatezovat lidi, kteri se na teto diskusni
skupine chteji neco dozvedet o TeXu.

> Myslim si, ze by stacilo pridat k te binarce README, jak byla ta binarka
> udelana a ze kterych zdroju pochazi a odkazy na tyto zdroje.

V tomto smeru moje komunikace s panem Mrazem probehla.

> Domnivam se, ze pan Sojka svou intervenci zpusobil nasledujici:

> 1. Zkomplikoval zivot vsem uzivatelum MikTeXu, kteri by treba chteli
>    encTeX do sve distribuce zaradit.
> 2. Zkomplikoval sireni encTeXu v jednotlivych distribucich.
>
> Jestli toto bylo jeho cilem, tak se mu to dari znamenite.

Tato implikace neni pravdiva. Ale vecne:
Ad 1.)
  Naopak si myslim, ze uzivatelum MikTeXu pomuze ma intervence
  k moznosti zopakovat praci pana Mraze a dalsi sireni
  TeX-related free software v CR.
Ad 2.)
  Hlavni komplikace vznika neschopnosti autora enctexu
  se domluvit s autory jednotlivych distribuci (coz muze o necem
  svedcit).
    Ja osobne povazuji enctex za technicky zdarile reseni,
  ktere ovsem stejne neni finalni (podobna vec je treba udelat
  na mnohych dalsich mistech TeXu (napr. mapovani pro delici vzory,
  aby nebyly potreba nacitat pro kazde kodovani textovych fontu),
  a na mnohem obecnejsi rovine je jiz vyresena v omeze a resena
  v e-TeXu (NTS))
    Pri vyssi priorite pozadavku na portabilnost dokumentu
  povazuji enctex dokonce za reseni z dlouhodobejsiho hlediska
  nestastne (pokud by ovsem specifikace mapovani
  nebyla _povinnou_ soucasti "samoobsazneho dokumentu", nebo
  pokud se TeXista nepripoji na Internet -- i v mottu DEK
  k enctexu rika Knuth, ze modifikaci TeXu by vytvoril mnoho,
  ale _nikdo krome neho by je nemel_).
  Mam opravnene obavy, ze takto stale rozsirujici se spektrum
  ruzne se chovajicih verzi TeXu povede k utvrzovani uzivatelu
  a verejnosti v tom, ze TeX je opravdu
  jen pro nekolik silencu, kteri si o nem pisi dalsi a dalsi knihy
  a ze obycejny smrtelnik, ktery tomu nevenuje netrivialni
  mnozstvi casu aspon pro zakladni orientaci, nema sanci.
    Ac to Petr patrne vztahuje osobne, za neprizni "latexovske
  lobby" k enctexu nestoji I_M_HO _nic jineho_ nez prevence moznosti
  aby TeX mohl hrat roli i ve svete Internetu (na to musi byt
  dokument dostatecne samoobsazny, tj. nezavisly na okoli (formatu
  filu se zakompilovanym premapovavanim)).
    A za obavami z porusovani autorskych prav
  _nic jineho_ nez prevence ostudy podobne te, kterou mela jedna nejmenovana
  GPL distribuce linuxu tim, ze sirila pod nazvem CM neco jineho
  nez Computer Modern, za coz sklidila od Knutha nemalou
  pozornost a pranyrovani na jeho WWW strankach (cehoz
  bych se chtel za cokoliv byt vzdalene souvisejiciho s CSTUG
  usetrit).

> Nashledanou zitra na shromazdeni CSTUGu :-)
Tesim se a napodobne.

Petr Sojka