Proc pouzit encTeX

Zdenek Wagner wagner at beba.cesnet.cz
Thu Dec 3 17:02:52 CET 1998

On Tue, 1 Dec 1998, Petr Olsak wrote:

> Pokud tento dopis dostanou do svych e-mailovych klientu uzivatele MS
> Windows, a jejich klienti jsou spravne konfigurovani, je dost
> pravdepodobne, ze uvedenou ukazku budou mit kodovanu v CP1250, ackoli ja
> ji odesilam v ISO8859-2. Tito uzivatele pak budou muset pred
> experimentovanim zamenit v tretim radku \usepackage[latin2]{inputenc}
> za \usepackage[cp1250]{inputenc}. I toto je nazorny priklad, ze myslanka
> tagu v dokumentu je ponekud na vode postavena.
>
> Petr Olsak

Kdyz si telnetem z OS/2 pustim Pine na UNIXu, budu mit totez v
CP852.

Nyni si predstavte, ze nekdo da (La)TeXovy zdrojak na WWW server.
Pak server (Alespon Apache) oznami, ze dokument je typu:

nebo

Netscapovi programatori znaji emTeX a ve verzi pro OS/2 jsou
pripravene (neaktivovane) definice, aby se dokument rovnou
ztexoval a zobrazil v dvipm. Pokud je server chytrejsi, prida ke
Content-Type take informaci o kodovani, takze bez ohledu na
kodovani zdroje to dostanu bud v CP852 (pokud je prekodovani
mozne), nebo v necem zprasenem (v opacnem pripade). Pokud
informace o kodovani v Content-Type neni, domysli si Netscape
obvykle standard, tj. ISO-8859-1. Informace o kodovani definovana
(La)TeXovskym makrem je pak ve vetsine pripadu zcela nespravna.

Vlozeni informace o kodovani ma smysl pouze tehdy, kdyz mam
zaruceno, ze dokument _NIKDY_ neprojde kanalem, ktery nejakou
konverzi kodu provadi, a ja jako uzivatel chci dokument pouze
vytisknout bez jakychkoliv zasahu. Jenze pak nevidim duvod, proc
bych nemohl dostat rovnou PS nebo PDF.

Pokud napr. z cizich prispevku skladam Zpravodaj, pak vzdy musim
do textu drobne zasahovat (nekdy i hrube). Pak stejne potrebuji
text v kodovani, kteremu rozumi muj textovy editor. Jako prvni
krok tedy vsechny prispevky konvertuji do CP852. Poznamka o
kodovani uvedena v komentari je tedy pro me dostacujici (a nemusim
ji pri zmene kodovani vyhazovat).

Obcas presto potrebuji pracovat soucasne s ruznymi kodovanimi.
Protoze pouzivam emTeX, musim kvuli tomu mit dalsi format s jinou
TCP tabulkou. Uzivatelum encTeXu staci na vsechno _JEDEN_ format.
Navic jde zmenou xord a xchr v encTeXu zajistit, ze _NIKDY_ nebudu
mit v logu zmet naprosto necitelnych zobaku (viz Zpravodaj 3/1997,
strana 109-118, je jiz k dispozici v PDF).

Zdenek Wagner

E. Hala Laboratory of Thermodynamics,
Institute of Chemical Process Fundamentals
of the Academy of Sciences of the Czech Republic
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

Local editor of the Bulletin of the Czech and Slovak TeX Users Group,
member of the CSTUG board
e-mail: Zdenek.Wagner at cstug.cz  or  bulletin at cstug.cz  or  zpravodaj at cstug.cz

Member of Czech OS/2 Users Group (http://cs.felk.cvut.cz/~kunaa/)

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/