Kde najdu ruskou obdobu programu cstocs?

Jan Busa busaj at ccsun.tuke.sk
Tue Dec 1 18:41:39 CET 1998

Vazeny pan kolega,

ak sa jedna len o par stran textu, myslim, ze nema vyznam instalovat a ucit
sa obsluhovat ruske fonty. Ja pouzivam fonty wncyr, ktore najdete aj v
instalacii emtexu, v adresari emtex/mfinput/cyrillic. Su sice americke,
takze k nim Rusi mozu mat vyhrady, ale su pouzitelne. Napr. wncyr10.mf je 10
bodovy roman, wncyb7 je 7-bodovy cyrillic bold. Pouzivam to sso suborikom
"rustina.tex", ale ten vobec nie je potrebny.

Kedysi, mozno v roku 1984, pisala pani Janka Chlebikova o tychto fontoch
clanocek v Zpravodaji.

Treba len vediet, ze sa pouziva transskripcia ako v anglictine:

Problem je so znakmi obrateneho e, j a makkym a tvrdym, ak si vytlacite
pomocou testfont.tex tabulku, uvidite, na ktorej pozicii sa nachadzaju.

Pripadne, ak  mate zaujem o subor rustina.tex, napiste mi mimo konferencie.

Rusky text v tomto podani vyzera u mna asi nasledujucim sposobom (este by
som uviedol clanok pana Olsaka Kapitoly o TeXu v Softwarovych novinach, kde
ukazuje, ako sa da makky znak zadefinovat ako aktivny).

Privet, dorogaya mamochka! Ya ochen\mz{} lyublyu Tebya i zhdu nashe\pj{}
vstrechi.

   Jano Busa

(busaj at tuke.sk)