Italika, nebo kurziva?

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Sun Dec 13 15:47:06 CET 1998

Mili kolegove,

byl jsem v sobotu na prednasce doc. Rajlicha v Brne a zaznela tam
jedna vec, ktera me privedla do jistych pochybnosti.

Doc. Rajlich tvrdi, ze je rozdil mezi italikou a kurzivou, a to
takovy, ze italika je pismo individualne kreslene, zatimco kurziva
je pouze naklonena varianta zakladniho rezu pisma (oblique).
Bylo to podano s takovou suverenitou, ze jsem az zapochyboval
sam o sobe, misto abych v tu chvili zvedl ruku a neco namital.

Hned po navratu do Prahy jsem zotviral typograficke knihy, ktere mam,
a vsechny hovori jednohlasne ve smyslu nazvoslovi, ktere jsem byl
zvykly (a asi i vetsina z vas) pouzivat. Tedy:

1. "italika" (italics) = "kurziva", a to bez vyjimek. Jde o zvlast
    kresleny rez pisma, ktery slouzi pro vyznacovani. Zpravidla jej
    lze snadno poznat podle variantnich pismen "a" a "g".

2. "sklonene pismo" (slanted, oblique) = vyznacovaci varianta pisma
    odvozena ze zakladniho rezu pouhym naklonenim, tedy optickou
    transformaci. Toto pismo nelze nazyvat kurzivou.

Pokud by tomu bylo jinak, musel bych se vsem omluvit za to, ze jsem
ve svych prispevcich i v odpovedich na dotazy nekolikrat pouzil
chybnou terminologii, ba dokonce jsem k ni i vyzyval ostatni kolegy.
Po konzultacich s pany Hlavsou, Blazejem, Dyrynkem, Lanzem, Nemeckem
ad. se vsak domnivam, ze to nebude treba.

Hezky den
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938