budoucnost TeXu na WWW? -- pros and cons (bylo: Re: EncTeX)

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Fri Dec 11 20:52:08 CET 1998

On Fri, Dec 11, 1998 at 05:25:14PM +0100, Zdenek Wagner wrote:

> To prave soucasny LaTeX neresi. Pokud dokument projde mailem nebo
Ale snaha se mu uprit neda :-). [inputenc apod.]
> se stahne z WWW, pak se prislusne protokoly pokusi o prekodovani
> do kodu, ktery zna muj pocitac. Informace pro "inputenc" pak bude
> obsahovat nespravny udaj a dokument se vytiskne spatne.

Nevim, jak by principialne mohl resit LaTeX konfiguraci MIME, to
opravdu ani nepujde.
Asi jsem idealista a snilek, ale dovedu si predstavit "WWW-TeX engine"
(a TeX v Jave bude co nevidet, IBM Techplorer existuje),
ktery bude nakonfigurovan prijimat spravne
vysledek, nebo aspon pouziti pro TeX server, po kterem jest volano v poste,
ktera mi dnes dosla (jestli vite o nejakem, odpovezte mu prosim):

From: Joerg Abendroth <jab at distel.org>

Hi,

I am looking for a URL or better email address, where I can send a .tex
file to and get back and .dvi or .ps file.
The reason for this is, that I soon will go abroad and I believe I want
have a own computer there and neither I believe they will have linux or
tex. And because I also know, that I want be able to use their Word
processing system (can t read chinese) I wonder if there is a possebility
to process the documents in the internet and get back the ready to print
postscript.
Thank you for the information in advantage
			Your Joerg (dh5fbr at amsat.org)

----

Takoveto sluzby pri \usepackage{inputenc} jsou teoreticky mozne,
encTeX je vsak "zabiji" (i kdyz, teoreticky lze chovani inputenc
docilit prave enctexem). S instalovanym enctexem (ale i emtexem s .tcp)
mate problemy napriklad pri posilani souboru pro autotexovaci skripty na
xxx.lanl.gov (e-print archiv, kde jsou desetitisice prispevku
zaslanych autory v TeXu a _automaticky_ zpracovanych).
Na http://xxx.lanl.gov/help/faq/mistakes.html si pak muzete
precist (netvrdim, ze je to spravne, ale ze je to realita):

Anything that relies on something other than TeX or LaTeX to be run, will fail.

Ignorovani teto pocetne komunity _beznych uzivatelu_ TeXu, kteri
ho pouzivaji jako _prostredek k praci_ mi nepripada rozumne a proliferace
verzi odnozi TeXu se mi jevi pro tyto uzivatele jako kontraproduktivni.
Rikajice ze v techto pripadech stejne nejde o kvalitni typografii
mi pripadne arogantni.

> [...]
> \hbox a text plny zobaku a nezbyde mu nic jineho nez vzit si
> tabulku a hledat, co mu TeX neumi rozdelit. Pokud sazite knihu,
(nebo pouzit rozumny editor)
> ktera ma 600 stran a obsahuje slova transkribovana z pali a ze
> sanskrtu, ktera ceske vzory deleni pochopitelne nezvladnou a zprav
> Overful/Underful \hbox je v logu spousta, pak je to spousta prace
> navic. Obavam se, ze prave tohle odsoudi TeX k tomu, aby slouzil
> jen hrstce vyvolenych, kteri si pro sebe budou umet prelozit
> modifikovany program, ktery bude skutecne umet cesky a chybove

Pravo videt ve vhodnem kodovani .log je samozrejme legitimni.
Muj skromny nazor je, ze tohle neni primarni duvod "neuspechu
hromadnejsiho rozsireni TeXu".
Za podstatnejsi nez ^ v log souborech (coz lze obejit)
povazuji to, ze s rozkvetem odrud TeXu
se snizuje pravdepodobnost, ze potencialni uzivatel TeXu
si zvladne TeX vubec nainstalovat, a ze uplna podpora kvalitni ceske
typografie se soucasnemu koordinatorovi csTeXu (a pripadne CSTUGu,
jestli to Petr dovoli) nepodarila dostat
do siroce sirenych a standardnich distribuci TeXu (TeXlive,
AllTeX, tetex (babel)) a tudiz nikde neexistuje "one-stop shop"
pro kvalitni uplne distribuce s cestinou pro rozsirene operacni
systemy. Znam cetne pripady lidi (i napr. studentu informatiky),
kteri instalaci proste (po ne zcela trivialnim usili) vzdali.

Doufam, ze jsem v dnesni poste aspon trosku odpovedel
na volani po vecne argumentaci diskutovanych veci.

Na shledanou zitra (ted uz opravdu musim zacit psat zpravu o
cinnosti CSTUG).

S pozdravem

Petr Sojka

P.S. Nazory zde prezentovane jsou me vlastni a nereprezentuji nutne
stanovisko CSTUG.