zbytek mista na strane

Ondrej Kamenik kamenik at math.muni.cz
Thu Oct 30 14:47:16 CET 1997

Petr Kucera wrote:

> Dobry den!
>
>         Chtel bych se zeptat, zdali byste mi mohli poradit, jak se da elegantne
> zjistit v kazdem okamziku po vysazeni jednoho znaku kolik zbyva mista do konce
> strany. Vim, ze primitiv \pagegoal zjisti kolik mista zbyva do konce strany,
> ale ne v kazdem okamziku. Aspon si to myslim.
To Vam nikdo poradit nemuze. TeX totiz sazi odstavec vcelku, az narazi
na prikaz \par, byva to vetsinou prazdny radek, tak spusti algoritmus
radkoveho zlomu, zalame odstavec a potom zmeni promenne \pagetotal a
\pagegoal.

>         Dale bych se chtel zeptat, jak by se daly prenastavit nektere klavesy.
> Mam tim na mysly to, ze bych chtel neco napsat azbukou a chtel bych, aby se mi
> napr. po napsani e vytisklo to obracene e a ne normalni e, coz by melo byt neco
> jako nase \v{e}, resp. je a toto e se mi zase vysazelo po stiknuti klavesy na
> klavese se znakem 2 (ì - e s hackem) a pod.
Presne jsem nepochopil o co Vam jde. Rustina se na US klavesnicich da
sazet pomoci kerningove tabulky fontu. Je to neco podobneho jako v cm
fontech tri pomlcky za sebou nebo ff a fi. Pri vyskytu 'ff' v cmr fontu
TeX nesazi dve 'f', ale jeden znak ff (slitek). Pri sazbe rustiny se
pouziva neceho podobneho, napriklad 'ja' se vysazi jako ruske ja.
Kerningova tabulka je soucasti fontu a protoze ji TeX potrebuje pri
sazbe, je soucasti metriky .tfm.

Pokud Vam jde specialne o to, co jste rikal, vidim jedno vhodne reseni.
Napiste si svuj virtualni font, ktery bude premapovavat vstupni kody
(tedy e a znak s 2) na znaky z fontu, po kterych touzite. Da to sice
trosku prace, ale neni to zas az tak slozite. Ovsem jestlize jeste navic
pouzivate font s kerningovou tabulkou popsanou vyse, muze to byt pekny
zahul.

Ondra K.