k vydani knihy TBN

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Oct 7 13:30:46 CEST 1997

Vazeni pratele TeXu,

Vybor CSTUGu zve na valnou hromadu na 12.10.1997 do Brna. V programu
shromazdeni v bodu (f) je zminena otazka k TeXbooku naruby (TBN). Proto si
dovolim zverejnit a shrnout svuj soukromy nazor k teto veci.

Poznamka: Tento prispevek byl puvodne urcen do listu clenu CSTUGu
(cstugm at cs.felk.cvut.cz). Pokusil jsem se to zaslat do teto skupiny, ale
doslo zrejme k nejakemu zadrhelu (skupina je od nedavna moderovana a o
"vhodnosti" prispevku zrejme rozhoduje sirsi gremium). Protoze cas leti a
nemohu dale cekat, posilam prispevek aspon sem.  Verim, ze se tim dostane
k velke vetsine ctenaru, kterym byl puvodne urcen.

1. Ja jsem pouze autor TBN (a pripadne sazec a grafik). Nepreji si byt
   tlacen do role literarniho agenta, nakladatele ci vydavatele, tiskarny,
   knihvazace, distributora ani prodejce. Tyto vsechny role jsem zazil
   s prvni knihou (TST) a byl jsem pak obvinen z toho, ze konecny produkt
   je nekvalitni, protoze se rozpada vazba. Podruhe uz do toho nechci jit
   za zadnych okolnosti.

2. Pote, co jsem po dlohodobem jednani/nejednani (skoro rok) zjistil, ze
   zajem o vydani TBN ze strany organu CSTUGu je velmi vlazny a sance na
   brzke vydani titulu neexistuje (leden 1997), zverejnil jsem text TBN
   k volnemu sireni (unor 1997). Kdyz ctenar projevi zajem, muze si text
   vytisknout a nechat svazat. Naklad ve vetsim mnozstvi nez dva kousky a
   umisteni elektronicke verze knihy na media, ktera jsou predmetem prodeje
   v ramci hromadneho nakladu (napriklad CD), neni bez svoleni autora
   dovolen.

3. Po zverejneni textu jsem nepodnikl zadne dalsi aktivity k vydani knihy
   a ani nepodniknu. Snazim se prisne drzet zasad formulovanych v bodu 1.
   Pokud nejaky subjekt (napriklad CSTUG) projevi zajem o vydani knihy,
   predpokladam, ze nejprve bude jednat se mnou jako s autorem na
   podminkach, za kterych autor svoli k vydani. Z meho pohledu se po
   zverejneni textu v unoru karty obratily. Zatimco pred zverejnenim textu
   jsem to byl ja, kdo inicioval jednani o TBN a chtel, aby CSTUG
   zorganizoval a podporil _rychle_ vydani knihy (a byl jsem ochoten delat
   pomerne znacne ustupky ve svych podminkach), pak po zverejneni textu
   budou dalsi jednani iniciovat ti, kteri chteji, aby kniha vysla.
   Ja jednani iniciovat nebudu. To zdaleka neznamena, ze moznost vydani
   TBN blokuji. Rad budu jednat s kymkoli, kdo nabidne vydani knihy.

4. Upozornuji, ze od zverejneni textu (unor 1997) se mnou nikdo z organu
   CSTUGu o dalsim osudu TBN nejednal, takze predpokladam, ze v otazce
   vydani TBN ze strany CSTUGu se zatim nic nedeje.

5. O moznem pruzkumu zajmu (formulovanem napriklad v casopise) padla zminka
   pri mem jednani s predstaviteli CSTUGu davno pred mym unorovym
   zverejnenim textu. Ackoli me vysledek takove ankety zajima, s vlastni
   formulaci a jeji realizaci (formou zavaznych objednavek) nemam nic
   spolecneho.

6. Slysel jsem, ze CSTUG ocekava, ze se autor dohodne s nejakym
   nakladatelem a CSTUG se pri tom nabidne odkoupit cast nakladu.
   V takovem pripade se CSTUG stavi pouze do role zakaznika. To asi neni
   dostatecne. Pokud exitstuje titul, o ktery maji clenove CSTUGu zajem,
   pak se domnivam, ze CSTUG je tu prave od toho, aby jednal s autorem
   takoveho titulu na podminkach vydani a zorganizoval vsechny dalsi
   nalezitosti, tykajici se vydani a distribuce knizky.

7. Neni vylouceno, ze o titul nekdy projevi zajem jiny subjekt a vydani
   knihy podpori a zorganizuje nekdo jiny nez CSTUG. Neni ani vylouceno, ze
   CSTUG zmeni svoji strategii k vydani TBN a zacne konecne s autorem
   jednat. Mozna, ze i o tom by mohla byt valna hromada.

Petr Olsak

PS: Je mozne, ze se zucastnim valne hromady. Mohu tam udelat malinkou
    autogramiadu k TBN. Domnivam se totiz, ze pokud nekdo z vas obetoval
    svuj cas a penize a TBN si vytiskl a nechal svazat do knizni podoby,
    pak si zaslouzi osobni venovani autora. Samozrejme se nikomu nevnucuji,
    ale pokud budete chtit a prinesete si svuj vytisk TBN (v knizni podobe),
    pak tam venovani napisu.