Problemy s ceskymi distribucemi TeXu

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Nov 25 07:59:54 CET 1997

On Mon, 10 Nov 1997, Kamil Toman wrote:

> [...]
> i v zalamani celych stranek...
>
> To jsou pouze priklady....narazil jsem na spoustu dalsich
> problemu podobneho razu.
>
> zkousel jsem TeXovou distribuci s upravami Martina Marese, TeX
> instalovany na sitich MFF UK, em-TeX (DOS), csTeX z muni
> vsechno byly odpovidajici verze...3.14xxx(C 6.1)...
>
> Rad bych se zeptal:
>
> V anglickych verzich existuje test, kterym musi kazda distribuce
> projit nez se prohlasi za TeX...to by pak melo zarucovat stejny
> vysledek pri pouziti stejnych fontu v kazde distribuci....existuje

Neexistuje cesky TeX v tomto smyslu, tj. binarni program tex (ci tex.exe).
Mel by existovat "jediny" program TeX, ktery v ruznych operacnich
systemech musi vyhovet testu TRIP. Krome toho ale TeX cte ruzne vstupy
(formaty, vzory deleni a metriky fontu) a podle nich se chova. Je
prirozene, ze precte-li ruzne verze techto vstupu, pak se muze chovat
rozdilne a to i na anglicky dokument.

Autor TeXu dodava s TeXem standardni format (plain), vzory deleni
(hyphen.tex) a fonty vcetne metrik (CM). TeX+plain+CM maji svuj vyvoj uz
za sebou a autor dalsi vyvoj v roce 1989 zmrazil a opravuje jednou za
dlouhou dobu jen zavazne chyby.

Pokud tedy mate dokument vychazejici z TeX+plain+CM, mate jistotu, ze bude
vypadat stejne i v budoucich distribucich TeXu. Bohuzel, tuto jistotu
nemate, pokud vas dokument vychazi z neceho jineho. Vyvoj LaTeXu napriklad
je v plnem proudu a vyvoj CSfontu a CS-zalezitosti zacal az v roce 1990,
tedy o hodne pozdeji, nez Knuth zacal se svym plainem (cca 1979).
Podstatne jsou metriky fontu a tabulky vzoru deleni. V roce 1994 byly do
CSTeXu, ktery je distribuovan CSTUGem, zarazeny nove vzory ceskeho deleni
slov od pana Sevecka. Dokumenty zpracovane pred touto zmenou mohly vypadat
jinak nez dokumenty po teto zmene.

Za zavazne povazuji vase konstatovani, ze existuji (a jsou k dispozici!)
ruzne varianty CS-zalezitosti k TeXu, ktere se patrne oddelily od vyvojove
linie CSTeXu na ruznem stupni jeho "zrani". Jedine, co mohu udelat, je
prohlasit za "jedine spravne CS-zalezitosti" ty, ktere jsou v CSTeXu od
CSTUGu. To ovsem mohou udelat i distributori jinych zminenych variant,
takze asi bude nutna dohoda. Je tedy treba zjistit distributory ostatnich
variant a CSTUG by s nimi mel zacit jednat.

Nejsem dnes jeste schopen zarucit zmrazeni vyvoje CS-zalezitosti v CSTeXu
tak, jak to udelal Knuth. K tomu jeste cas nedozral. V pripade
TeX+csplain+CSfont ovsem je zrani skoro u konce a zmeny v budoucnu
provedene budou jen minoritni. Definitivni zmrazeni TeX+csplain+CSfont
ocekavam kolem roku 2000. Pokud jde o LaTeX, tam asi k nejakemu zmrazeni
ve vyhledove dobe vubec nedojde.

> Kdo v cechach se zabyva TeXem a vydava nejaky distribuce TeXu (mnoho e-adres
> na autory jaksi uz nefunguje)...
>
> Jak se k takovemu problemu stavi cstug?

To by me taky zajimalo

> Existuje jeste nejaka konference, ktera se timto zabyva ?

Mozna ta, do ktere posilam CC.

> Je sance, ze se podari dohodnout na jakemsi standardu? (vystupu, adresarova
> struktura a podporovane soubory vcelku nehraji roli)

Pokud CSTUG vyvine nejake usili, pak mozna ano. Sam ale pisete, ze
e-adresy na autory uz nejak nefunguji. Bude to tedy obtizne.

> Dekuji...
>
> 						Kamil Toman
> My homepage ->  http://www.ta.jcu.cz/~toman

Petr Olsak