\it versus \sl (was Re: psani indexu)

Anton Surda fyzisurd at savba.sk
Thu Jun 12 13:26:37 CEST 1997

> Zda se, ze v teto diskusi vladne dost vseobecne nepochopeni. Snad proto, ze
> pan Surda nevysvetlil dost jasne, v jake situaci se mu nelibi cislice z
> fontu csti.
> K tomu jen nekolik poznamek ci dotazu:
>
> a) \it a \sl nejsou fonty, ale makra ktera si kazdy muze podle libosti
> predefinovat. Otazkou do diskuse muze byt pouze, zda to je z typografickeho
> a estetickeho hlediska spravne. Zmeny ve fontech (csti, cssl ...) tady snad
> nikdo nenavrhuje. Nebo se pletu?

Na fonty samozrejme nesiaham. Predefinujem makro \it tak, ze cislice v oblasti
jeho posobnosti sa stanu aktivnymi  a su predefinovane napr.
\let\jeden=1  (aktivacia) \def1{{\sl\jeden}}

> b) Puvodni diskuse (indexy) se tykala matematickeho modu. Pouzivat v tomto
> modu cislice z fontu csti by asi opravdu pusobilo divne, ale to TeX bezne
> nedela.

Jednalo sa o prispevok do diskusie navyse.

> c) V beznem textu, kde se kurziva pouziva napriklad pro zvyrazneni, je muj
> subjektivni dojem nasledujici: v delsim textu zvyraznenem kurzivou vypada
> cislo vysazene z csti normalne, cislo vysazene z cssl divne. Zvyrazneni
> samotneho cisla v beznem textu (\rm) pomoci \it vypada divne, asi bych v tom
> pripade radeji zvyraznoval pomoci \bf.

Problem vyvstal hlavne pri tensformacii Wordu do Texu. Word ma len fonty
typu \sl  a pomocou nich sa aj zvyraznuje. Texovske zvyraznovanie pomocou
\it povazujem za daleko vhodnejsie (vyraznejsie a krajsie). \it cislice su
vsak sirokou verejnostou (ktora je skutocne  mimo Texovskej podmnoziny
velmi siroka) vnimane ako takmer kaligraficke a tym nevhodne do serioznych
vedeckych publikacii.  Typicke priklady su napr. cislo grantu v
Acknowledgemente alebo  {\it Physical Review 27}. Rozhodne je lepsie {\it P.R.
\sl27}.  Myslim, ze siroku verejnost treba vychovavat napriklad tym, ze
miesto Wordu pouzijeme Tex, treba mat vsak cit pre mieru, aby sme ju prilis
velkou davkou neodradili hned na zaciatku.

Podobny pripad je aj font csss, ktory vdaka asi aj pismenu g nezaznamenal
prilis velku oblubu. Podobne som odmietol zrejme esteticke dovody na
neexistenciu fontu csttbx alebo mozno len csttb  a urobil som si ho sam.
Z netexistov asi nikto nepochopi preco by nemal existovat polotucny Ariel.

Ak by mal byt moj vytvor urceny pre p. Strejca urcite by som taketo dirty
tricks nedovolil.

> Do "siroke verejnosti" pana Surdy tedy nespadam, prestoze nejsem typograf
> ani estet. Prosim pana Surdu, aby blize vysvetlil v jake situaci poklada
> zamenu cislic za potrebnou a pripadne ktera siroka verejnost to vyzaduje.
>
>                                                        Pekny den preje

Srdecne zdravi

Anton Surda