\it versus \sl

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Thu Jun 12 12:11:33 CEST 1997

Lubos Kloc pise:

>Zda se, ze v teto diskusi vladne dost vseobecne nepochopeni. Snad proto, ze
>pan Surda nevysvetlil dost jasne, v jake situaci se mu nelibi cislice z
>fontu csti.
>K tomu jen nekolik poznamek ci dotazu:
>
>a) \it a \sl nejsou fonty, ale makra ktera si kazdy muze podle libosti
>predefinovat. Otazkou do diskuse muze byt pouze, zda to je z typografickeho
>a estetickeho hlediska spravne. Zmeny ve fontech (csti, cssl ...) tady snad
>nikdo nenavrhuje. Nebo se pletu?

Ano \it a \sl skutecne nejsou fonty. Pravda ovsem je, ze popsanym
predefinovanim makra dosahne p. Surda stejneho vnejsiho efektu, jako
kdyby proste nektere znaky jednoho fontu prohlasil za zavrzenihodne
(coz take udelal) a nahradil je jinymi. Tedy pro ctenare stejneho
efektu, jako kdyby zmrsil font samotny! A o ctenare snad jde.

>b) Puvodni diskuse (indexy) se tykala matematickeho modu. Pouzivat v tomto
>modu cislice z fontu csti by asi opravdu pusobilo divne, ale to TeX bezne
>nedela.

Samozrejme, zde neni treba TeX nijak znasilnovat.

>c) V beznem textu, kde se kurziva pouziva napriklad pro zvyrazneni, je muj
>subjektivni dojem nasledujici: v delsim textu zvyraznenem kurzivou vypada
>cislo vysazene z csti normalne, cislo vysazene z cssl divne.

...a to je prave to, co jsem chtel zduraznit!

>Do "siroke verejnosti" pana Surdy tedy nespadam, prestoze nejsem typograf
>ani estet. Prosim pana Surdu, aby blize vysvetlil v jake situaci poklada
>zamenu cislic za potrebnou a pripadne ktera siroka verejnost to vyzaduje.

Predpokladejme, ze bych mel dost penez a chtel si poridit nove faro.
Dobry by byl treba peugeot, ale tvar blatniku se mi moc nelibi.
Nevadi, blatniky sundam a vymenim za renaultovske, kdyz se trosku
upravi. Coze? Ptate se, proc radsi rovnou nekoupim renaulta?
Aha! To je napad! A ja, hlupak, jsem vam chtel tu fintu poradit...

Hezky den
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938