k reakci pana Strejce na TBN

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Feb 11 08:06:02 CET 1997

Vazeni kolegove,

forma, kterou pan Strejc vyjadril sve rozhorceni ke zverejneni knihy
TeXbook naruby me zaskocila, proto me omluvte, kdyz se nyni budu chvili
branit.

Pan Strejc srovnava zverejneni me knihy s cinosti zasilkovych sluzeb,
ktere se snazi pomoci letaku s klamavou reklamou prodat hovadiny lidem
neobdarenym schopnosti samostatneho usudku. Pokud toto srovnani pan Strejc
myslel vazne, pak to povazuji za hrubou urazku me prace. Pokud to myslel v
legraci, pak prominte, ale jeho smysl pro humor nesdilim.

Dale pan Strejc naznacuje, ze muj odhad ceny za tisk a vazbu je
nekvalifikovany, protoze on dokaze pouzit telefon. Chtel bych zduraznit,
ze jsem velmi presne pocital a celou knihu jsem si timto zpusobem poridil
(lezi mi tady na stole). Zakazka na velmi kvalitni rucni vazbu s pevnou
obalkou a napisem na hrbete me prisla presne na 146 Kc. Dale pan Strejc
spatne odhadnul cenu tisku na laserove tiskane. Jeden papir A4 potisteny
z obou stran (vcetne ceny toho papiru) prijde na 2.20 Kc. Takovych papiru
potrebujeme vytisknout 117, tj. 117*2.20 = 257.40. Zde jsem si to dovolil
neprozretelne zaokrouhlit dolu na 250 Kc, coz je samozrejme napadnutelne.
Jestilze pan Strejc pocita cenu tisku typu "jedna stranka knihy per
list", pak se nedivim, ze mu vychazeji takove sumy.

V dalsim pan Strejc jednoznacne nachazi vinu v tom, ze se autor s
nakladatelem nedohodli, na strane autora. To samozrejme nemuze nikdo
objektivne rozhodnout, protoze na jednanich byly vzdy jen zainteresovane
strany, ktere vam k tomu nepodaji objektivni nezaujatou informaci. Proto
bych pana Strejce pozadal, aby soudy, na ci strane je chyba, nerozvadel.

Dale me pan Strejc obvinuje, ze jsem neudelal vse pro moznost vydani
knihy. Ve vystavenem jednanitbn.html je jen tretina veci, ktere jsem kolem
vydani TBN delal, a sice jsou tam jen zalezitosti tykajici se CSTUGu.
Vubec jsem se nezminil, kolik jsem obesel sam jinych nakladatelstvi, v
kolika tiskarnach jsem si nechal udelat odhad ceny, kolik dalsich moznosti
najit sponzora jsem vyzkousel. Ani on to nevi, takze jeho usudek je
neopravneny.

Pan Strejc povazuje za chybu, ze jsem se pri hledani nakladatelstvi
nepoptal na teto konferenci. Ovsem, ono je treba poloziti otazku nikoli na
existenci tiskaren a ceny tiskaren, ale asi takto: Kdo chce sponzorovat
tento projekt? Ze tato otazka nenajde odezvu, tuto zkusenost si pan Strejc
musi asi udelat sam.

Kdyz z dopisu pana Strejce odmyslime urazky, dohady a nespravne
kalkulace, pak v tom dopise zustava jedina informace: "Nejsem jako ctenar
rad, ze se autor s nakladatelem nedohodli". Ano, v tomto bode s panem
Strejcem souhlasim. Ani ja nejsem rad, ze se autor s nakladatelem
nedohodli.

Petr Olsak