Dotazy zacatecnika

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Mon Dec 1 16:13:57 CET 1997

On Mon, 1 Dec 1997, Robert Wolf wrote:

> Zdravim,
> jsem uplny zacatecnik s TeXem a mam dost problemu (doufam, ze nejsem
> jediny).
>
> Podle rad jsem si stahnul TeXbook, ale mel jsem problemy pri jeho kompilaci:
> 1) Pri kompilaci psal "\titlepage=> _" a ja nevim, co s tim? Tak jsem to
> odklepnul a pak se zastavil na "\pageno=-1983=> _" a opet nevim, co s tim?

Pokud se podivate na Copyright, zjistite, ze TeXbook nesmite texovat, ale
mate se divat do knizniho vydani a pritom si muzete zkontrolovat, jakym
zpusobem to Knuth sazel.

> 2) Tak jsem spustil \batchmode a kompilace probehla a vytvoril se
> texbook.dvi. Kdyz jsem chtel pak ten texbook.dvi prohlednout, tak to
> napsalo: "Warning 1205: font cmman[cmman<300>] not found. Enter new font
> name/size: _". Co mam s timhle delat??

Nejlepe nainstalovat metafont, mfjob a rici prohlizeci, ze ma generovat
fonty automaticky. Pokud mate nejnovejsi CSTeX, melo by to byt nastaveno
automaticky pri instalaci, do starsiho CSTeXu (1994) se to musi dodelat.
Take musite mit na spravnem miste soubory *.mf. Nevim ovsem, zda je
cmman.mf soucasti standardni distribuce. Muzete jej ale sehnat na CTAN.

> Dale mi byla doporucena ke studiu kniha TeX naruby od P.Olsaka z
> math.feld.cvut.cz. Tak jsem ji stahul a chtel prohlednou, ale ouha:

Nejpohodlnejsi je asi tbn.pdf, kterou muzete prohlizet programem Acrobat
Reader. Ten je public domain a existuje pro vsechny bezne platformy. Je
dostupny z mnoha serveru i z ruznych CD s nejruznejsimi produkty. Pokud
jej nesezenete nekde bliz, je urcite na http://www.adobe.com/Acrobat, ale
temer jiste je i na ftp://ftp.cstug.cz -- zkuste SEARCH na
http://www.cstug.cz

Take si muzete pockat na tistenou verzi, kterou vyda nakladatelstvi Konvoj
a zrejme bude na trhu v nejblizsich dnech.

> 1) Kdyz jsem chtel prohlidnout uz hotovej tbn.dvi, hodilo to
> nasledujici vec:
> "Warning 1205: font csr10 [csr10<600>] not found
> Enter new font name/size: _"
> Co mam delat??

viz vyse

> 2) Jake kodovani je pouzite ve zdrojaku? Urcite to neni Latin-2 a Kamenicky,
> podoba se to velice kodovani pro Windows 3.1x (coz je myslim 1250), ale co

Je to ISO 8859/2 (Latin2 pro UNIX). CP 1250 vychazi z teto normy, ale asi
7 znaku ma z nepochopitelnych duvodu jiny kod. Konvertor techto kodu (pro
OS/2) je na me WWW strance (convert.cmd), je psan v REXXu a nedavno jsem v
nem opravil drobnou chybu. Mozna ma nekdo i tabulky pro sed, ktery lze od
GNU sehnat pro vsechny platformy.

> [...]
> :-) Takze pokud byste mel nekdo naladu louskat takovyhle problemy, byl bych
> stastnej, kdybych se z tohoto souboru moh taky neco priucit.
>
> A potom par ostatnich otazek :
> 1) Zkousel jsem pouzivat cestinu Latin-2 a v pohode mi to TeX prelozil.
> Kdyz jsem ale zkusil pouzit kodovani Kamenickych, tak to sice prelozil bez
> chyby, ale zadny hacky a carky. Je teda mozny psat v kodovani Kamenickych a pak to
> prelozit do dvi v Kamenickych nebo se musi to konvertovat do latin-2?? Uz mi
> lidi radili, ze mam inicializovat TeX pro Kamenicky, ale jak, to nevim.

Musite znovu spustit initex (v instalaci CSTeXu pro DOS+OS/2+Windows se da
zvolit z instalacniho menu) se spravnou TCP (to ale nevim, jak se zaridi,
zrejme se to da nekde v menu zaskrtnout). Pokud by Vas zajimal UNIX,
stante se urychlene clenem CSTUGu, abyste jeste dostal Zpravodaj c. 3/97 a
v nem to popisuje Petr Olsak.

> 2) Doufam, ze vas ted neurazim, ale v MS Wordu mam minimalne 3 ruzne fonty
> (New Times Roman, Arial, Courier). Je v TeXu take vic fontu? Kde se daji
> sehnat? Jak je pouzivat? Jak je instalovat?

TeX ma standardne pouze Computer Modern. Fontu tvorenych v Metafontu neni
mnoho. Jsou k dispozici na CTAN (v nekterem z adresaru najdete podadresar
fonts). Pokud pujdete pres PostScript, muzete pouzivat vsechny Type 1
fonty. Postup jejich pouziti najdete napr. v clanku pana Herouta ve
Zpravodaji 1/96. Toto cislo je jiz volne dostupne ve formatu PDF na
http://hroch486.icpf.cas.cz/bulletin/. Na CTAN take existuji podpurne
nastroje pro vyuziti internich fontu tiskaren HP LaserJet bez PostScriptu.
Ja jsem to ale nikdy nezkousel a zrejme by bylo nutne dodelat virtualni
fonty, aby fungovala spravne cestina.

> 3) Proc nefunguje \font\mujc=csb10 scaled 2000? To je pripad i v otazce 1) u
> TeXu naruby od Olsaka.
>
> Taky si jeden clovek myslel, ze nemam nainstalovanou verzi CSTeX, ale mam
> diskety myslim z ftp.vse.cz a jmenujou se cstex a vsechno je psany pro cstex
> a dokonce v menu mi pise csLatex (nebo takhle nejak).

Zkuste overit puvod svych disket a zjistit, zda jsou identicke s
distribuci na http://math.feld.cvut.cz/olsak pripadne na
http://www.cstug.cz -- tyto dva pocitace maji distribuci schvalenou
CSTUGem a pokud je nekde jina, bylo by vhodne sdelit to mne nebo jinemu
clenovi vyboru, abychom mohli dojednat update s administratorem
prislusneho serveru.

> Diky vsem za odpovedi, ktery mi pomuzou.

Je to prilis mnoho otazek a odpovedi jsou vycerpavajici (v jistem smyslu).
Snad Vam to alespon trochu pomuze...

> Cau.
>
> 					Wolf.

                              Zdenek Wagner______/

E-mail                        mailto:wagner at mbox.cesnet.cz
WWW Home Page                 http://www.icpf.cas.cz/wagner/
My public PGP key is available from my home page as well as
from PGP key servers.