Ceske uvozovky - poznamky a dotaz

Ludvik Tesar tesar at utia.cas.cz
Thu Aug 21 16:51:24 CEST 1997

On Thu, 21 Aug 1997, Petr Prikryl wrote:

> Mozna se mi to plete s necim jinym, ale podle mne diskusi vyvolala
> snaha implementovat automaticke sazeni uvozovek pri psani v editoru
> typu emacs, ktery podporuje makra AUC-TeX. Tak napriklad pri pouziti
> editoru JED a pri psani anglickeho textu se pri stisku klavesy ["]
> misto uvedeneho znaku automaticky vygeneruje `` a pri opetovnem
> stisku ["] za uvozovanou vetou se automaticky generuje ''. Pokud by
> v ceskem dokumentu bylo mozne vyuzivat neceho podobneho, pak by se
> dala upravit i zminena podpora pro editor. Osobne davam radeji
> [...]

V ceskem dokumentu se da tato vlastnost editoru jed pouzit zcela bez
modifikace. Jak z predchozi diskuse vyplynulo, pokud se na zacatek da
makro \csprimeson, potom funguje ``neco'' stejne jako ,,neco'', a oboje
udela spravne ceske uvozovky, stejne jako \uv{neco}. Vyzkousel jsem to a
funguje to presne tak a sazi to vcetne spravneho kerningu. (mam cs-fonty a
czech.sty).

Jestli jsem to spravne pochopil, tak nevyhoda \csprimeson  je, diky
nejakemu novemu vylepseni LaTeXu 2.09 i 2e se neda napsat druha derivace
jako $f''(x)$, na rozdil od plainTeXu nebo LaTeXu, kde to
funguje. (na prvni derivaci to nema vliv) Takze budto budete sazet druhou
derivaci jako: $f^{\prime\prime}(x)$, nebo pouzijete upravu soubory
czech.sty, kterou sem psal Petr Olsak, nebo udelate vzdy pred takovou
rovnici \csprimesoff.

Zdravi

      Ludvik Tesar

--
 Ludvik Tesar               | Institute of Information Theory and Automation