Kniha o typografii?

Jiri Zelinka zelinka at math.muni.cz
Mon Aug 11 15:48:58 CEST 1997

Preji hezky den!

> Tento dotaz je trochu out-of-topic, ale neznate nejakou
> skutecne dobrou knihu o typografii? Nejlepe ucebnici pro
> nedouky, kteri uz neco vi, ale potrebovali by nejake
> systematictejsi vzdelani. Bohuzel nevim presne, co vlastne
> chci. :-(
>
> 	Michal Kvasnicka

Podobny dotaz se tu vyskytl pred necelymi dvema roky. Vytahl jsem nektere
odpovedi ze sveho archivu a prikladam je. Zaroven se omluvam autorum
puvodnich odpovedi, ze tak cinim bez jejich svoleni.

Jiri Zelinka

Vse, co nasleduje uz je vytazeno z archivu.

> [...]
> nakladatelstvi Labyrint).
> Jiz pri otevreni me zarazily podtrhane nadpisy. V knize, aniz by to
> bylo na zacatku receno, se mluvi o fontech pro Windows, o CP 1250. Co
> mne vsak na knize nejvice "zaujalo" jsou typograficke chyby typy
> (neslabicna predpona na konci radku (!!!), svadby a take fakticke
> chyby (!). Pripada me to jako kazani vody a piti vina.
>
> Chtel bych upozornit na jednu drobnou vec a to tu, ze nejsem zadny
> odbornik v typografii. Jedine, co jsem o typografii cetl je Strucny
> uvod do TeXu a serial o typografii v PC WORLDu (minuly rocnik).

Z tohoto serialu jsem cetl pouze jednu cast, ktera me zcela odradila. Hruba
typograficka chyba tam totiz byla vydavana za oduvodnenou vyjimku (konkretne
sazba do uzkeho sloupce, kde mezery jsou delsi nez slova).

> Nakonec jedna otazecka: Nevite nekdo o dobre knize o typografii?
>
> Slavek Rydval

Typograficky manual je sice drahy (cca 500 Kc) a je dosti zameren na
komercni DTP programy. To se projevuje tim, ze leccos je tam prezentovano
jako nesnadno proveditelne, ale TeX to umi automaticky. Rada veci je tedy
pro texistu nezajimava, ale je to aspon hezky vysazeno a nenasel jsem tam
vecne chyby. Jiste se ale najdou i levnejsi dobre knihy.

,~~~/        /`               /     /|      /~~~
   /        /           |_/  /__/  ' |     /
  /     /~~/ /~~/ /~~/ /~~/ /\       | /| / /~~/ /~~/ /~~/ /~~/ /~~~
 /   , /  / /~~~ /  / /~~~ /  \      |/ |/ /  /_/  / /  / /~~~ /
 ~~~~  ~~~  ~~~ '  '  ~~~ '    `     '  '  ~~~  ~~/ '  '  ~~~ '
                              Zdenek Wagner______/

>I me by zajimala odpovede na tuto otazku, a ta kniha by se vubec nemusela
>zabyvat pocitaci.

Pro ty, kteri se snad chystaji tvorit dilka delsi nez tri strany, je
(zda se mi) velmi uzitecna kniha Karla Dyrynka TYPOGRAF O KNIHACH.

Je zalozena na souboru clanku, ktere autor napsal a v nichz komentoval
soudobe (mineno tehdy-dobe) knihy po typograficke strance. V knize
nejsou zadna pravidla typu IF THEN; cela je spise podkladem pro
neuronovou sit nez pro expertni system a nenajdete v ni bleskurychlou
odpoved na otazku, jake predlozky na konci radku jsou pripustne.
Je take (samozrejme) ponekud dobove zavisla (vysla poprve v roce 1911).

Nicmene se mi zda skutecne pozoruhodnou; obsahuje velke mnozstvi
reprodukci stran z diskutovanych knih, na nichz autor vysvetluje sva
"pravidla" pro tvorbu dila, ktere "cele --- od patitulu po konecnou
spicku --- (je) tehoz slohu, tehoz puvodu a smeru. Upravu knihy treba
komponovati, ne nahodile sestaviti, a sice tak, ze kazda slozka urcuje
povahu slozky nasledujici a vsechny jsou opet v jakesi souvislosti
s obsahem a urcenim knihy..."

Vydalo nakladatelstvi Kentaur Polygrafia, a.s., 1993. (Treti vydani.)
366 stran o neco nizsi pocet korun. (Jak kde; nyni ovsem jiz
jen v antikvariatech.)

Mirka.

   ,     ,                     ,       v          v
Bavi-li vas chodit po antikvariatech, vrele doporucuji knihy o typografii
      v              v
od Oldricha Menharta ci Karla Dyrynka.
        v,
Dnes patri mezi typografickou klasiku.