Editor winedt a cestina

Jiri Zelinka zelinka at hunter.math.muni.cz
Thu Aug 21 17:22:52 CEST 1997

Preji pekny den vsem.

Nasledujici odstavce nadepsane 'Story:' muzete klidne preskocit a prejit az
k casti 'Problem:' Jedna se o nezavazne povidani, ktere jsem vypotil patrne
z potreby vykecat se. Konecne, tyka se TeXu trochu vic, nez nedavno
uverejneny prispevek o latexu (nikoliv o LaTeXu - jina je i vyslovnost),
ktery me ovsem celkem pobavil. Pripadne reakce na cast 'Story:' posilejte,
prosim, na mou soukromou adresu zelinka at math.muni.cz, nikoliv do konference.

Story:
   Pred par tydny jsem se vratil z civilni sluzby a nalezl jsem svuj byvaly
pocitac znacne vylepseny: osmkrat vice pameti, ctyrikrat vetsi disk a
dvakrat rychlejsi procesor nez puvodne. A taky novy "operacni system" MSW95.
Ale jelikoz jsem na civilce potykal s vytvory firmy GORDIC, horkym to
favoritem na nejhorsi software desetileti (kam se hrabe MicroSoft), rekl
jsem si, ze to snad nejak preziju.
   Potreboval jsem nainstalovat TeX, a to pokud mozno hned. Instalaci csTeXu
pod DOSem jsem delal nekolikrat, otevrel jsem tedy DOSovske okno a
nainstaloval jej opet. Jake bylo me prekvapeni, kdyz vse bez problemu
fungovalo, cekal jsem totiz ze budu potrebovat rsxwin ci neco podobneho.
Pro zacatek mi to stacilo, po case jsem ale zacal prahnout po nejakem
prohlizeci pro Wokna, hlavne kvuli tomu, ze po ukonceni Mattesova dviscr se
mi puvodni DOSovske okno scvrklo na necitelnou velikost (vetsinou, ne uplne
vzdycky). Rozjet dviwin se mi povedlo bez problemu, i kdyz dvipm to
samozrejme neni. Automaticke generovani fontu mi zatim nefunguje, ale to
snad casem vyresim.
   Pak me napadlo, ze zkusim rozjet TeX pod MSW kompletne. Napred jsem
nainstaloval TeXmex, ale zde nastaly problemy. Uz presne nevim, jestli se mi
podarilo spustit vlastni TeX ci nikoliv, faktem zustava, ze jsem neuspel v
pokusech o nejaky automaticky prevod z PC LATIN2 do kodovani MSW a zpet.
Netvrdim, ze to nejde, objevilo se totiz diskusni tema Editory pro TeX a
zminka o editoru winedt. Zde se dostavam k jadru meho problemu.

Problem:
   Nainstaloval jsem si editor winedt, podarilo se mi nakonfigurovat
pousteni plainTeXu, LaTeXu a dviwin  primo z editoru (zde jsem naopak rsxwin
potreboval) a dokonce se mi povedlo zajistit, ze texty napsane pod DOSem v
kodovani PC LATIN2 vypadaly cesky i v winedt a pritom zustavaly v puvodnim
kodovani (Nejakou dobu jsem se hrabal v menu Options-Advanced-Translations,
konkretni nastaveni pripadne muzu upresnit). Problem nastal v okamziku, kdyz
jsem natahl text, kde se vyskytovalo velke A a I s carkou. Misto nich jsem
uvidel toliko pomlcku. Zkousel jsem znovu se hrabat v nastaveni, nicmene k
vysledku jsem nedospel. Postupne jse zjistil, ze se to tyka jeste nekolika
dalsich velkych pismen s diakritikou, misto nekterych se ukazuje znamenko +.
Vtip je v tom, ze pokud se je pokusim napsat primo v winedt, tak je sice
nevidim spravne, ale po ulozeni jsou v pozadovanem DOSovskem kodovani.
Jestli nekdo vite, co s tim, budu vdecny za radu.

Jiri Zelinka