AUCTeX a uvozovky

Leo Hadacz hadacz at math.muni.cz
Sat Aug 2 22:48:20 CEST 1997

Zdravim,

vzhledem k navrhu doplneni CSTeX FAQ bych se jeste rad vratil k problemu
ceskych uvozovek. Rozhodne dekuji P. Olsakovi a J. Kubenovi za vysvetleni.
Protoze je to jiz davno, co tyto dopisy probehly touto konferenci, rozhod
jsem je uplne znova citovat:

Jaromir Kuben pise:

> Aby byly ,, a `` ceske, musi to byt aktivni znaky a v ceskem stylu tudiz
> musi byt zapnuto \csprimeson. Bohuzel v posledni verzi czech.sty pak zlobi
> v latex2e derivace v matematice ($y'$). Pokud tedy nekdo nechce (nebo i
> z nejakych jinych duvodu nemuze) pouzivat \csprimeson, je \uv jedine vychodisko,
> i kdyz mene pohodlne.

Takze jak se zda, s uvozovkami ,, neni problem. Mel bych tedy dotaz: Kdyz si
dam \csprimeson, je potom pouziti uvozovek `` korektni?

Dale by me zajimalo, proc jsou pri pouziti \csprimeson problemy s derivaci v
matematice a zdali by se to nedalo nejak vyresit.

Zatim se citim byt jen UZIVATELEM LaTeXu, a proto nevim, jake fonty jsou na
zdejsich pocitacich nainstalovany (tusim, ze CS i DC/EC, ale stejne nevim,
ktere vlastne pouzivam). Nedalo by se tedy nejak zaridit, aby se ceske
zaviraci uvozovky vysazely spravne bez ohledu na pouzity font?

Muj nazor na pouziti `` v ceskem textu je takovy, ze pokud budu psat cesky
text, pouziju balik czech.sty. V takovem textu ale zrejme nebudu pouzivat
``takoveto'' anglicke uvozovky (a pokud vyjimecne ano, slo by za tim ucelem
nadefinovat nejaky prikaz - neco jako \elqq a \erqq, pokud to uz
neexistuje).

Pokud tedy dojde k oficialnimu pozehnani pouzivani ,,takovychto`` ceskych
uvozovek, prosil bych o zarazeni do CSTeX FAQ.

 _                 _    _     hadacz at math.muni.cz
www: http://www.math.muni.cz/~hadacz/