'e a 'a

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Thu Apr 24 09:49:15 CEST 1997

On Wed, 23 Apr 1997, Petr Sojka wrote:

> Aby nezustalo jen u neodobrnych nazoru, vzal jsem do ruky knihu
> Oldricha Menharta Tvorba typografickeho pisma.
> Napriklad v textu prilohy 28 v prikladu jeho pisma Figural (viz tez str.127)
> "Typograficka prace vychazi z daneho rukopisu, z predlohy
> textove, na niz nelze v podstate nic menit. ...
> V remeslech i v umenich potkavame se s lidmi dvojiho
> druhu: jedni sem prichazeji, aby veci slouzili,
> jini aby se tu producirovali."

Nevim, zda pan Sojka chce veci slouzit, ale z jeho reakci soudim, ze se
zatim spise produciruje. Rozdilnost posazeni carky nad a a e je totiz vec
velmi nepodstatna. O co panu Sojkovi jde, je prosazeni, zatim pomerne
nevhodnych pisem EC jako ZAKLADNI pismo CSTeXu. Jako ALTERNATIVNI pismo
samozrejme EC v CSTeXu zahrnuto je, protoze je zahrnuto v emTeXu a CSTeX
pro DOS obsahuje cely emTeX. Protoze "tonouci se stebla chyta", chytl se
pan Sojka drobnosti tykajici se carky nad e.

> Jak v 'a a 'e v tomto uryvku, tak i v ukazkach dalsich pisem
> Oldricha Menharta v teto knize nepozoruji nejednotnost
> pozadovanou panem Olsakem ci Wagnerem.
> Lze pana Menharta povazovat za odbornika?

Menharta lze povazovat za odbornika. Ovsem jeho pismo Figural cerpa z
kaligrafickeho vychodiska, ma dynamicky charakter a nelze je se statickou
antikvou typu Modern vubec srovnavat. A Menhart to taky nedela, snazi se
o to Petr Sojka a toto pocinani povazuji za neodborne. Napriklad osu
stinu u pismene e v pismu Figural vidime zretelne naklonenou, zatimco
u Computer Modern je presne kolma k ucari. To zcela meni situaci.
Jiz ve svem minulem prispevku jsem uvedl, ze posazeni carky muze byt veci
nazoru a ze se tento jev v mnoha pismech nasich klasiku uplatnuje ruzne.
Tim jsem snad naznacil, ze i ja umim vzit do ruky nejakou tu knihu a nad
problemem se zamyslet.

Nechci, aby se pan Sojka omlouval, ze nespravne oznacil urcity jev v CS
fontech za chybu, pricemz se o chybu vubec nejedna. Ale bylo by zahodno,
aby uz nechal planych diskusi o malichernostech.

Petr Olsak