Jak napsat A s krouzkem?

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Fri Apr 18 18:07:38 CEST 1997

On Fri, 18 Apr 1997, Petr Prikryl wrote:

> [...]
>
> Chtel bych se vratit zpet k veci -- az neco ve Zpravodaji vyjde, prectu
> si to, ale ted resim problem A s krouzkem.
>
> Petr Sojka nabizel \fontencoding{T1}, ale nefunguje to. Existuje AA jako
> znak, nebo se vyrabi skutecne slozenim A a krouzku? Pokud misto \AA

V CM i CS fontech je to jeden znak (podobne jako \AE, \O i \OE). Jak je to
v DC a v EC, nevim. Chce to vytisknout tabulku fontu a podivat se.

> napisu \r{A}, tak se ten krouzek posadi o neco vys, nez tomu bylo u \AA
> (prinejmensim kdyz je pouzit package "czech", kdy si ty dve varianty
> mohu napsat vedle sebe.
>
> Mam tu poznamku pana Snajdra chapat tak, ze \AA prestalo fungovat vsude
> ve svete? Existence tohoto makra je podle me dobre opodstatnena, protoze
> danske A s krouzkem se na stroji skutecne prepisuje jako AA, podobne
> jako je tomu treba u jineho pismenka AE. A ten krouzek je navic uplne
> nalepeny na tom A (doufam, ze nevalim kliny ;-).

Podle danskych, norskych a svedskych typografickych zvyklosti ma skutecne
krouzek sedet primo na A i na a (tedy ne jako cesky krouzek nad U). Stara
danstina nemela \AA, \aa a misto toho se psalo Aa a aa. Nyni se tato
transkripce pouziva na psacich strojich, kde toto pismeno chybi. Podobne
se pise ae misto \ae a oe misto \o. I ve francouzstine se pouziva oe misto
\oe a od francouzu jsem se dozvedel ze (zrejme k neezistenci kvalitnich
francouzskych fontu ve Windows a podobnych paskvilech) se i v soucasne
knizni produkci sazi napr. coer misto tradicniho c\oe{}r.

> Petr
>
> --
> Petr Prikryl (prikryl at dcse.fee.vutbr.cz)   http://www.fee.vutbr.cz/~prikryl/
> TU of Brno, Dept. of Computer Sci. & Engineering;    tel. +420-(0)5-7275 218

                              Zdenek Wagner______/

Due to frequent problems with Windows NT Mail Server
I started to use new address: wagner at mbox.cesnet.cz

I will continue reading messages at wagner at icpf.cas.cz
if I ever receive them...