Quo vadis typographia?

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Thu Apr 24 21:50:21 CEST 1997

Pratele a kolegove,

procitam prispevky do tohoto diskusniho fora a je mi z nich smutno.
S uzasem sleduji, jaka diskuse se tu vede kvuli carce nad e (jeste
smutnejsi je, ze takova drobnustka muze poslouzit i jako zaminka pro
vedeni osobnich putek).

Velmi me trapi dve veci: jak se zachazi s ceskym jazykem (zejmena ve
sdelovacich prostredcich) a jak se zachazi s typografii (mj. ve
sdelovacich prostredcich). Jsem rozcilen, kdyz v televizi vidim
napsanou vetu "Na co hraji virtuosy?" (porad Riskuj), kroutim hlavou
nad zapisem vysledku fotbaloveho utkani "Prerov-Frydek-Mistek 1:0"
(sportovni zpravodajstvi) a chvilku vaham, kdo ze to vlastne koho
porazil a kolik tymu se to utkalo. Cestou do prace si koupim noviny
a zverstva jsou i tam. Jazykova i typograficka. Neuveritelne hrubky,
neuveritelne delena slova, kerningy dohanene delky radek, o pomlckach
a spojovnicich nemluve. Vylozene kachni zaludek pak je treba mit,
pokud se chcete projit po Praze (plati ale jiste i pro jina mesta)
a prohlizet si vyvesni stity obchodu ci ruznych firem. Dela se mi
spatne z takovych nazvu jako Papircentrum, Maso shop, Elektronic,
Excluzivni moda, City Optik, Biliards klub a mnoha dalsich. Je mi
spatne, kdyz vidim, jak diletantsky jsou tyto napisy "vyvedene".
Proto radeji pri chuzi mestem nezvedam oci a v tramvaji nekoukam
z okna ven.

I proto jsem si vybral praci, kterou delam. Prevadim dokumenty do TeXu
a opravuji pravopis. Chce-li clovek proti necemu bojovat, mel by
zacit u sebe. Ve spolecenstvi TeXistu jsem se vzdy citil jako mezi
lidmi, kterym jde o totez, a citil jsem, ze nejsem ve svem boji sam.

Preji si, aby tomu tak bylo i nadale. Vzdyt kam kraci typografie?
Tolik dostava denne ran! Takova zverstva na ni pachaji diletanti
presvedceni, ze pocitac udela vse za ne! A co delame my, kteri se
povazujeme za ty poucenejsi? Hadame se o to, jestli akcent nad e
posunout o pul bodu doprava nebo doleva. Vylepsujeme stare dame
pletovou masku, zatimco ona ma na svem tele krvacejici rany.

Smysl sve prace vidim v souvislostech, ve vazbach na okolni svet.
A stejne vidim i vyznam CSTUGu, v tomtez duchu chapu i klauzuli
ze stanov o povinnosti sireni myslenky TeXu (jakkoli je mi
znasilnovani pro nejakou ideu odporne). Pokud si ale budeme vytvaret
CSTUG pro CSTUG, pokud nebudeme chtit videt, co se deje mimo nej,
pokud propadneme farizejstvi a zaslepeni svou dokonalosti budeme
virit debaty o cim dal tim mene podstatnych detailech, pak prestavame
typografii pomahat, aby byla tim, cim ma byt, totiz fenomenem
tykajicim se urcitym zpusobem vsech lidi a ne jen skupinky vyvolenych.

Odpustte mi tento dlouhy mail, misto nej jsem take mohl napsat
jedinou nasledujici vetu. Povazuji za absolutni plytvani casem,
pokud by se mel kdokoli zabyvat posouvanim carky nad e v CSfontech.

Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938