csplain & csamstex: 8bit znaky v mat. mode

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Wed Apr 2 13:38:25 CEST 1997

On Fri, 28 Mar 1997, Jozef Hitzinger wrote:

> Dobry den,
>
> pri pouziti csfontov v $ $ okoli sa znaky s kodmi >127 sadzu csr,
> nizsie znaky slanted fontom. Podla mna je to chyba, v kazdom pripade
> by ma zaujimal duovod tohoto spravania. {\sl blabla} funguje ok.
>
> - jozzo

iniTeX nastavuje \mathcode a-z, A-Z na hodnotu kod+"7100, zatimco znaky
s kody nad 127 maji \mathcode rovno jenom svemu kodu.
Dusledek: v matematickem modu se znaky a-z, A-Z sazeji fontem rodiny 1
(pokud neni prostrednictvim registru \fam receno jinak), zatimco znaky nad
127 se sazeji fontem rodiny 0 vzdy.

Font rodiny 1 byl pro (cs)plain/amstex zvolen cmmi*, tj. matematicka
kurziva, zatimco fonty rodiny 0 maji antikvovy rez (csr* nebo cmr*).
Dulezite je vedet, ze font cmmi* nema pocestenou obdobu csmi*, takze
prenastaveni \mathcode pro znaky z ceske a slovenske abecedy (nad 127)
nema valny smysl.

V matematickem modu zapisujeme matematicke promenne, ktere nemaji ceskou
ani slovenskou diakritiku (az na vyjimky, kdy zoufalemu matematikovi
dojdou pismena a chce do sve prace vnest humor). Proto Vami popsane
chovani CSTeXu NEPOVAZUJI ZA CHYBU. Chcete-li akcenty nad promenne, pouzijte
\mathaccent, pripadne nektera makra, ktera na tento primitiv vedou (treba
\hat a). Chcete-li psat souvisly text v matematickem modu, uzavrete jej
do \hboxu.

Petr Olsak